LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
17 listopada 2018 r.
Reklama   +48 22 620 92 04       Kontakt 
www.pgt.plZmieni się układ sił w przewozach promowych po Bałtyku?
Transport wodny

Zmieni się układ sił w przewozach promowych po Bałtyku?

30 czerwca 2015 r.   |  Promy24.com

Ten ruch oznacza, że przewoźnicy promowi zainteresowani przejęciem PŻB, jak DFDS i Finnlines, stracili szansę powiększenia swojego udziału w rynku Morza Bałtyckiego poprzez zakup udziałów w Polferries.


Fot. Promy24.com

Polferries połączy się z innym polskim operatorem promowym, a tym samym polski rząd wycofał się z pomysłu prywatyzacji podmiotu operującego na Morzu Bałtyckim. Co więcej, nowo połączeni gracze wspólnie będę próbowali zwiększyć swój udział w rynku i wpłynąć znacząco na układ sił w przewozach promowych na Bałtyku.

Polskie Ministerstwo Skarbu Państwa wejdzie w posiadanie Polskiej Grupy Promowej (PGP) utworzonej z połączenia dwóch operatorów promowych: Polskiej Żeglugi Bałtyckiej znanej również jako Polferries oraz Unity Line, który jest własnością firmy PŻM.

Ten ruch oznacza, że przewoźnicy promowi zainteresowani przejęciem PŻB, jak DFDS i Finnlines, stracili szansę powiększenia swojego udziału w rynku Morza Bałtyckiego poprzez zakup udziałów w Polferries, które było wcześniej przeznaczone do prywatyzacji.

Rafał Baniak, były już podsekretarz stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa w wydanym oświadczeniu przekonywał, że utworzenie Polskiej Grupy Promowej jest pierwszym krokiem do konsolidacji polskiego sektora promowego. Grupa, która powstanie z połączenia Unity Line i Polferries będzie zaś niekwestionowanym liderem na rynku przewozów promowych na Bałtyku. Podkreślał także, że polskie przedsiębiorstwo transportu morskiego będzie w stanie wykorzystać potencjał rynku lepiej w połączeniu niż działając za pośrednictwem rozdrobnionych podmiotów.

Możliwość prywatyzacji Polferries jest brana pod uwagę od końca 1990 roku, a Skarb Państwa próbował już sześciokrotnie sprywatyzować spółkę. Po ostatnim niepowodzeniu w pozyskaniu zagranicznego nabywcy, Skarb Państwa postanowił utrzymać spółkę w swoich rękach. Największym atutem łączonych firm są usługi prowadzone ze Świnoujścia do Ystad i Trelleborga.

Przewiduje się, że w najbliższej przyszłości PGP będzie składała zamówienie na nowe promy, a statki zostaną zbudowane w polskich stoczniach.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega
Aktualne wydanie PGT 44-45/2018
© 2017 by Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o.
Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o., ul. Kieślowskiego 3c/30, 02-962 Warszawa
Tel.: +48 22 620 92 14
KRS: 45946, Regon: 010269289, NIP: 526-00-10-038, Kapitał zakładowy: 100 000 PLN
Prezes Zarządu: Alicja Ferdynus