LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
20 września 2017 r.
Reklama   +48 22 620 92 04       Kontakt 
www.pgt.plZ Katowic do Krakowa także przez Oświęcim?
Transport szynowy

Z Katowic do Krakowa także przez Oświęcim?

Wspólna inicjatywa sejmików wojewódzkich

19 kwietnia 2016 r.   |  Janusz Mincewicz

Jest szansa, że w 2020 r. Katowice będą miały alternatywne pasażrskie połaczenie kolejowe do Krakowa przez Oświęcim. Ale zanim to się stanie, najpierw muszą zostać wyremontowane zniszczone tory.


W 2020 r. z katowickiego dworca pojadą pociągi do Krakowa przez Oświęcim / Fot. Janusz Mincewicz

Niedawno przedstawiciele samorządów Tychów, Bierunia, Oświęcimia, Orzesza, Łazisk Górnych i Wyr oraz PKP Polskich Linii Kolejowych podpisali porozumienie dotyczące finansowania i stworzenia dokumentacji przedprojektowej na rewitalizację linii kolejowej na odcinku Orzesze-Jaśkowice – Tychy - Nowy Bieruń – Oświęcim. Wspomniana dokumentacja będzie kosztowała 1,5 mln zł, z czego 250 tys. zł wyłożą zainteresowane samorządy.

Obecnie linią jeżdżą tylko pociągi towarowe, które ze względu na zły stan torów nie mogą rozwijać dużej prędkości. Po modernizacji składy pasażerskie pojadą tu z prędkością od 80 do 120 km/godz.

Inwestycja za 171 mln zł. Dokumentacja przedprojektowa ma być gotowa na początku 2018r. Następnie ogłoszony zostanie przetarg w trybie "projektuj i buduj". Szacunkowa wartość inwestycji to 171 mln zł. Aż 85% kwoty będzie pochodziło z unijnego dofinansowania. Prace remontowe na odcinku pomiędzy Orzeszem i Tychami już są prowadzone i mają się zakończyć w grudniu tego roku.

Największe trudności może sprawić fakt, że na niewielkim odcinku, tory przebiegają przez teren kopalni Piast, na co niechętnie patrzą władze Kompanii Węglowej. Dlatego PLK liczą się z tym, że w tym miejscu trzeba będzie wytyczyć nową linię, która omijałaby kopalnię.

Samorządowcy podkreślają, że dzięki nowemu połączeniu zyskają mieszkańcy, którzy będą mogli przesiąść się z samochodów i autobusów do pociągów. Zrewitalizowana linia będzie miała nie tylko znaczenie lokalne, ale też regionalne: z jednej strony stanie się przedłużeniem Szybkiej Kolei Regionalnej: Tychy Lodowisko-Katowice-Sosnowiec, a z drugiej będzie alternatywnym połączeniem kolejowym aglomeracji śląskiej przez Oświęcim do Krakowa. - Dzięki tej inwestycji mieszkańcy, którzy dojeżdżają do pracy i szkoły, będą mogli skorzystać ze sprawnego połączenia kolejowego. Poprawi się też dostęp do oferty kulturalnej. - stwierdził Krystian Grzesica, burmistrz Bierunia.

Janusz Chwierut, prezydent Oświęcimia podkreślał, że zainicjowane porozumienie, to przykład skutecznej współpracy między województwem śląskim i małopolskim. - Tyle się mówi o realizacji wspólnej strategii makroregionów, ale przykładów wspólnych działań sejmików wojewódzkich zbyt dużo nie ma. My pokazujemy, że może być inaczej.

Jestem pewien, że przywrócenie połączenia kolejowego pomiędzy Tychami, a Oświęcimiem i dalej z Krakowem, jest oczekiwane społecznie – dodał Andrzej Dzuba, prezydent Tychów.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega
Aktualne wydanie PGT 36-37/2017
© 2017 by Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o.
Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o., ul. Kieślowskiego 3c/30, 02-962 Warszawa
Tel.: +48-22-620 92 14
KRS: 45946 , Regon: 010269289 , NIP: 526-00-10-038 , Kapitał zakładowy: 100.000 PLN
Prezes Zarządu: Alicja Ferdynus