LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
14 listopada 2018 r.
Reklama   +48 22 620 92 04       Kontakt 
www.pgt.plWęzeł tatrzański
Transport drogowy

Węzeł tatrzański

Dobra wiadomość dla kierowców

2 lutego 2016 r.   |  Andrzej Uznański

W tym roku ruszy budowa w Poroninie kluczowej dla Zakopanego i całego Podhala inwestycji, czyli węzła tatrzańskiego, zwanego także i w tym wypadku gordyjskim. Każdy podróżny jadący zwłaszcza w sezonie letnim czy zimowym od strony Nowego Targu do Zakopanego nie mógł nie stanąć w potężnym korku w Poroninie.


Tak ma wyglądać węzeł na Zakopiance / Fot. ZDW w Krakowie

W tej miejscowości, w sierpniu 2015 r., podpisano porozumienie w sprawie węzła na Zakopiance, gdzie krzyżują się drogi do i z Zakopanego, do Bukowiny Tatrzańskiej i centrum Poronina, ponadto do Morskiego Oka i Łysej Polany, a także w stronę Zębu. Poza tym przez skrzyżowanie przebiega linia kolejowa i każdy przejazd pociągu powoduje duże utrudnienia w ruchu.

Porozumienie sygnowali Marek Sowa, ówczesny marszałek małopolski, Jacek Krupa, obecny marszałek, wtedy członek zarządu województwa małopolskiego, Tomasz Pałasiński, dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA, a także Teresa Smajek, jego zastępca. Obecny był również Paweł Olszewski, wówczas sekretarz stanu w MiR. Nie przypadkiem, jako że ten resort przeznaczył na inwestycję 46 mln zł (jej koszt jest szacowany na 40-42 mln, a wykup gruntów to ok. 5 mln zł).

Założono, że pierwsza łopata powinna zostać wbita wiosną 2016 r. Nowym skrzyżowaniem można byłoby przejechać w 2017 r. Gdy prace zostaną ukończone kierowcy udający się do Bukowiny będą mogli skorzystać z tunelu pod linią kolejową, a zmierzający do Zakopanego i Nowego Targu ominą rondo dodatkowym pasem. Dzięki temu ruch lokalny od strony Bukowiny nie będzie kolidował z ruchem po Zakopiance, a także z linią kolejową Zakopane - Nowy Targ. Z kolei na obecnym skrzyżowaniu Zakopianki z drogą w stronę Zębu powstanie rondo. Będą wjeżdżać na nie kierowcy jadący w stronę tej wsi, a także Bukowiny (droga poprowadzi wspomnianym wyżej tunelem).

Obecnie prowadzone są działania formalno-prawne związane z wdrożeniem inwestycji. Trwa wycena nieruchomości i działek znajdujących się w jej obrębie. Niebawem rozpocznie się wypłacanie za nie rekompensat. Te prace winny zakończyć się w lutym. Nie ustalono jeszcze dokładnego terminu rozpoczęcia prac drogowych, jako że przed inwestorem są jeszcze procedury przetargowe. Niemniej rozplanowano w miarę szczegółowo wykonanie inwestycji na lata 2016-2017, działania głównego inwestora – Zarządu Dróg Wojewódzkich – są procedowane zgodnie z harmonogramem.

Mieszkańcy Poronina i okolic są na bieżąco informowani o stanie zaawansowania przygotowań do uruchomienia robót. To ważne, bo mieli oni wiele zastrzeżeń do tego przedsięwzięcia, którego realizacja była planowana dużo wcześniej. Warunkiem koniecznym jej powodzenia była aprobata lokalnej społeczności.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega
Aktualne wydanie PGT 44-45/2018
© 2017 by Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o.
Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o., ul. Kieślowskiego 3c/30, 02-962 Warszawa
Tel.: +48 22 620 92 14
KRS: 45946, Regon: 010269289, NIP: 526-00-10-038, Kapitał zakładowy: 100 000 PLN
Prezes Zarządu: Alicja Ferdynus