LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
14 listopada 2018 r.
Reklama   +48 22 620 92 04       Kontakt 
www.pgt.plSprawna kolej w ruchu aglomeracyjnym
Transport szynowy

Sprawna kolej w ruchu aglomeracyjnym

Inwestycje PLK z integrują transport miejski i kolejowy

16 lutego 2016 r.   |  Jerzy Konwicki

PKP Polskie Linie Kolejowe wykonują szereg prac usprawniających transport kolejowy w ruchu aglomeracyjnym – to zarówno inwestycje w obrębie miast, jak i na liniach dojazdowych, a także montaż nowoczesnych urządzeń i systemów sterowania ruchem. Nowa infrastruktura pozwala nie tylko na tworzenie alternatywy dla samochodów, ale także na budowanie zintegrowanych centrów przesiadkowych. Poprawia się także jakość i atrakcyjność kolei w obsłudze dużych miast.


Stacja Wrocław / Fot. PLK

Dzięki realizowanym i przygotowywanym inwestycjom udaje się integrować transport miejski i kolejowy, a pociągi ułatwiają codzienny dojazd do szkoły i pracy. W ramach projektów zarządcy infrastruktury powstają nowe przystanki w miastach i w ich obszarze. W Warszawie zmieni się przystanek Koło, w stolicy Dolnego Śląska już działa Wrocław Różanka, a w Krakowie nowe przystanki Kraków Młynówka, Kraków Zakliki i Kraków Olszanica. Wszystkie obiekty są planowane tak, by miały dogodne dojazdy, wygodne perony z informacją wizualną i głosową oraz z uwzględnieniem dobrego dostępu dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

Warszawa. W stolicy, poza bardzo ważnym projektem jakim jest planowana przebudowa linii średnicowej, znaczne efekty przynieść ma też modernizacja linii obwodowej. Planowane są nowe przystanki, częstsze kursowanie pociągów, integracja kolei z komunikacją miejską, a co za tym idzie wzrost komfortu podróżowania. Trwa już rozbudowa stacji Warszawa Gdańska i prace na Moście Gdańskim.

Przebudowane zostaną 3 przystanki i powstaną 2 nowe. Warszawa Koło stanie się dużym zintegrowanym centrum przesiadkowym, łączącym kolej z komunikacją miejską. Prace te potrwają do 2018 r. W celu jak najlepszego przygotowania inwestycji PLK podpisały już list intencyjny z Urzędem m.st. Warszawy.

Kraków. W ramach ogłoszonego na początku grudnia 2015 r. przetargu na modernizację ok. 20 km linii na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice, PLK planuje przebudować 4 stacje. Powstaną również dwa nowe przystanki i mosty na Wiśle. Wymieniona zostanie także sieć trakcyjna, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dla usprawnienia ruchu aglomeracyjnego i zwiększenia przepustowości dobudowana zostanie dodatkowa para torów na odcinku od stacji Kraków Główny Osobowy do stacji Kraków Płaszów, a także 1 tor na odcinku Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów.

Dzięki tej inwestycji, przez Kraków kursować ma więcej pociągów, a czas przejazdu powinien się skrócić. Zmodernizowane stacje i nowe przystanki mają zapewnić wygodną obsługę pasażerom kolei aglomeracyjnej, przy jednoczesnym sprawnym przejeździe pociągów dalekobieżnych.

Istotne znaczenie dla krakowskiej komunikacji ma też rozpoczęta już budowa łącznicy Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki. Przedsięwzięcie to skróci przejazd pociągów dalekobieżnych w kierunku Zakopanego o ok. 12-15 minut, a lokalnych o ok. 5 minut. Przypomnijmy również, że mieszkańcom grodu Kraka i turystom od ubiegłego roku służy już połączenie Wieliczka–Kraków Główny–Kraków Lotnisko z nowymi przystankami Kraków Młynówka, Kraków Zakliki i Kraków Olszanica.

Wrocław. Dogodne połączenia z Wrocławia do Rawicza, Legnicy, Brzegu i Wałbrzycha zapewniają już odnowione tory i nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. W obrębie stolicy Dolnego Śląska powstały w ostatnich latach trzy nowe przystanki: Wrocław Grabiszyn, Wrocław Stadion i Wrocław Różanka. Wygodną obsługę zyskały też m.in. ważne lokalizacje Wrocław Mikołajów, Wrocław Popowice i Wrocław Leśnica.

Zarządca infrastruktury współpracuje z władzami województwa w przygotowaniu kolejnych przystanków i linii w obrębie aglomeracji wrocławskiej. Planowana jest także modernizacja kolejnej ważnej linii z Wrocławia do Głogowa. Dobre warunki obsługi aglomeracji zapewnia nowoczesny tabor Kolei Dolnośląskich.

Łódź. System komunikacji w Łodzi zmieni trwająca jeszcze budowa Łodzi Fabrycznej (jej kilkukrotnie przekładane już otwarcie nastąpić ma w sierpniu 2016 r.), ale obecnie powstaje również studium wykonalności tunelu, dzięki któremu ruch kolejowy z Dworca Fabrycznego, może zostać wyprowadzony na północ w kierunku Łodzi Żabieńca i na południe w kierunku Łodzi Kaliskiej.

PLK projektując inwestycję przewiduje zlokalizowanie w tunelu przystanków na terenie centrum miasta w pobliżu ulicy Kościuszki, Zielonej i Piotrkowskiej oraz w pobliżu centrum handlowego Manufaktura. Tunel i dodatkowe przystanki pozwolą Łodzi nadal rozwijać kolej aglomeracyjną, która już teraz zapewnia dojazd z sąsiednich miejscowości.

Poznań. Zarządca infrastruktury zwiększa możliwości kolei aglomeracyjnej nie tylko przez budowę nowych torów. Bardzo ważną rolę pełnią też nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Takie rozwiązania planowane są m.in. na odcinku Poznań Wschód – Poznań Główny. Pozwolą one na zwiększenie liczby pociągów oraz lepszą płynność przejazdu składów dalekobieżnych i aglomeracyjnych.

Dla Wielkopolski oznacza to sprawniejsze podróże od strony Wągrowca i Gniezna. Poprawę od strony Leszna zapewni za to modernizacja linii Wrocław – Poznań.

Usprawnienie ruchu aglomeracyjnego to jeden z podstawowych celów inwestycji PLK przewidzianych do 2023 r.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega
Aktualne wydanie PGT 44-45/2018
© 2017 by Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o.
Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o., ul. Kieślowskiego 3c/30, 02-962 Warszawa
Tel.: +48 22 620 92 14
KRS: 45946, Regon: 010269289, NIP: 526-00-10-038, Kapitał zakładowy: 100 000 PLN
Prezes Zarządu: Alicja Ferdynus