LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
18 listopada 2017 r.
Reklama   +48 22 620 92 04       Kontakt 
www.pgt.plSolutrans 2017 - wyzwania stojące przed branżą
Logistyka

Solutrans 2017 - wyzwania stojące przed branżą

6 głównych tendencji panujących na rynku

10 maja 2017 r.   |  HH

Targi Solutrans 2017 we Francji to miejsce spotkań i wymiany doświadczeń dla przedstawicieli całej branży, umożliwiające prezentację pomysłów i inicjatyw, które przyczyniają się do rozwoju sektora transportu drogowego i miejskiego.

Podczas tegorocznej edycji (spodziewanych jest ok. 900 wystawców) organizatorzy proponują 6 wiodących tematów, które odzwierciedlają główne tendencje panujące na rynku: fabryka jutra, nowa motoryzacja i źródła energii, samochody i drogi podłączone do sieci (connected cars), dostawy do centrum miasta, szkolenia i bezpieczeństwo cybernetyczne.

Przemysł 4.0 w fabryce jutra. Przemysł 4.0 odwołuje się do czwartej rewolucji przemysłowej, która następuje po trzech poprzednich - mechanizacji, industrializacji i automatyzacji. Najnowsza rewolucja określa podstawy „inteligentnej fabryki” i nowych metod organizacji środków produkcji. Producenci pojazdów ciężarowych i przemysłowych, nadwozi i wyposażenia w coraz większym stopniu będą wykorzystywać rzeczywistość wirtualną, rzeczywistość rozszerzoną i druk 3D… aby zwiększyć produktywność, proponować pojazdy dostosowane do potrzeb użytkowników i w sposób bardziej systematyczny włączać klientów w łańcuch decyzyjny.

W uzupełnieniu, producenci oprogramowania i integratorzy systemów łączą Big Data, analizy, sztuczną inteligencję lub samouczenie się maszyn z systemami informacji w transporcie, tak samo jak traktor lub przyczepa stają się bramą sieciową (Gateway) lub platformą danych pomiędzy zleceniodawcami i podwykonawcami. Aby rozwijać dobre strategie w przedsiębiorstwie należy mieć dobre wsparcie. Wystawcy targów Solutrans 2017 umożliwiają firmom transportowym, przedsiębiorcom i zleceniodawcom rozwijanie w pełni ich działalności.

 

Connected cars. Samochody podłączone do sieci są faktem. Producenci pojazdów, liczni dostawcy wyposażenia i twórcy oprogramowania przyspieszają przejście samochodów w erę cyfrową. W ten sposób, samochody ciężarowe zmieniają się w komputery o dużej mocy. Wykorzystują znaczną poprawę sieci telekomunikacyjnych (Wi-Fi/Bluetooth, 4G i wkrótce 5G, etc. ), geograficzne bazy danych połączone z radarowymi systemami analizy trasy i globalnym systemem nawigacji satelitarnej.

Informacje wracają z pojazdu do przedsiębiorstwa lub warsztatu. Osoba zarządzająca przedsiębiorstwem może monitorować prawie każdy kilometr trasy pojazdów, zaś odbiorca ma dostęp do systemu informacyjnego, dzięki któremu może poznać godzinę dostawy towaru. Niedługo, samochody staną się autonomiczne. Producenci przeprowadzili testy, których wyniki są obiecujące. Pozostaje jeszcze kwestia współistnienia samochodów autonomicznych w ruchu drogowym. Producenci pojazdów obecni na targach zaprezentują najnowsze osiągnięcia w tej dziedzinie.

Nowa motoryzacja i źródła energii. Podczas gdy rynek samochodów osobowych odchodzi stopniowo od diesla, producenci samochodów ciężarowych, w których wykorzystywane są głownie silniki dieslowe dokonali niezbędnych zmian, aby sprostać normom emisji spalin Euro 6 i znaleźć rozwiązania, które pozwolą na redukcję zanieczyszczenia.

Udało nam się podzielić przez dziesięć lub dwanaście emisję cząstek przez silniki diesela - twierdzi Eric Poyeton, dyrektor generalny PFA (Platformy Sektora Motoryzacyjnego), która zrzesza przedsiębiorców z branży. Producenci proponują rozwiązania alternatywne dla diesela, takie jak wykorzystanie gazu ziemnego, bioetanolu lub energii elektrycznej. Te rozwiązania oraz wiele innych, mi.in. paliwo wodorowe, będą szeroko prezentowane podczas targów.

Dostawy do centrum miasta. Transport na ostatnim etapie dostawy do odbiorcy (ang. „last mile delivery”) to wyzwanie, które stoi przed przewoźnikami, połączenie transportu na dalekie odległości i usług dla klienta końcowego.

W efekcie, poza dostarczaniem zaopatrzenia do sklepów, boom sprzedaży na odległość sprzyja rozwojowi bezpośredniej dostawy produktów do konsumentów. W tej sytuacji, istnieje szereg ważnych kwestii do rozwiązania. Przede wszystkim należy skrócić czas dostawy i zoptymalizować koszty związane z wyborem pojazdu.

Stąd potrzeba korzystania z pojazdów o odpowiedniej wielkości, ekologicznych, o niskim poziomie hałasu (biorąc pod uwagę transport w nocy) oraz wspieranie rozwoju nowych form dostawy (paczkomaty, drony…).

Aby projekt zakończył się sukcesem, firmy transportowe są wspierane przez producentów pojazdów, wyposażenia i twórców programów komputerowych, którzy zaprezentują swoje najnowsze rozwiązania podczas francuskich targów.

Szkolenia. Podlegający ciągłym zmianom sektor transportu drogowego i miejskiego obejmuje wiele zawodów, często zupełnie nieznanych szerokiej publiczności : kierowca, mechanik, logistyk, specjalista od nadwozi, itd.

Obecnie bardziej niż kiedykolwiek należy prezentować młodym ludziom zawody związane z branżą transportową i pojazdami przemysłowymi, upowszechniać ich znajomość podobnie jak zawodów jutra, związanych z robotyką i rzeczywistością wirtualną.

Na targach zostanie zorganizowany sektor poświęcony szkoleniom zawodowym, aby promować zawody z branży wśród młodych ludzi i ich rodzin oraz profesjonalistów.

Cyber bezpieczeństwo. Transport nie stanowi wyjątku w rozwoju technologii cyfrowej i baz danych. Podobnie jak w jakimkolwiek innym przemyśle, te dane muszą być chronione, aby wyeliminować ryzyko hakerstwa.

Zbyt często, przedsiębiorcy bagatelizują wpływ nowych metod pracy na pracowników. Ryzyko ataku przez przyczepę lub oponę podłączoną do sieci jest realne, a zapewnienie bezpieczeństwa sieci podobnie jak systemów informatycznych stanowi poważne wyzwanie podobnie jak rewolucja cyfrowa, która jest przedmiotem zainteresowania środowiska IT.

Małe i średnie przedsiębiorstwa są często pierwszymi ofiarami cyberprzestępczości i ataków hakerskich, które z nich wynikają. Np. oprogramowanie szyfrujące zainstalowane na odległość blokuje dane, które zostaną ponownie udostępnione firmie, gdy ta zapłaci żądany okup. Nie jest to jedyne ryzyko. Istnieją również zagrożenia technologiczne lub cyfrowe związane z nieostrożnym transferem danych do źle zabezpieczonych sieci. To zagrożenie jest zwiększone przy korzystaniu z narzędzi mobilnych. Właśnie dlatego osoby zarządzające przedsiębiorstwem powinny być wspierane przez partnerów zaznajomionych z tematyką gospodarczą i przeniesienia ryzyka. Specjaliści z dziedziny „ścisłej ochrony” firm uczestniczący w targach SOLUTRANS w charakterze wystawców, zaprezentują najnowsze osiągnięcia z zakresu ochrony danych oraz optymalizacji przepływu informacji.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega
Aktualne wydanie PGT 44-45/2017
© 2017 by Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o.
Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o., ul. Kieślowskiego 3c/30, 02-962 Warszawa
Tel.: +48-22-620 92 14
KRS: 45946 , Regon: 010269289 , NIP: 526-00-10-038 , Kapitał zakładowy: 100.000 PLN
Prezes Zarządu: Alicja Ferdynus