LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
18 listopada 2017 r.
Reklama   +48 22 620 92 04       Kontakt 
www.pgt.plScania - autonomia niepubliczna
Transport drogowy › FELIETONY

Scania - autonomia niepubliczna

9 sierpnia 2016 r.   |  Maciej Jagodziński

Obserwatorzy ekscytują się pojazdami autonomicznymi, które mogłyby poruszać się po drogach publicznych. Jest jednak kilka sektorów biznesu, gdzie pojazdy po takich drogach się nie poruszają.

Tak jest w rolnictwie, budownictwie lub porty i kopalnie, tak jak w przypadku tytułowej Scanii. Ilość czynników jaka konstytuuje organizację ruchu oraz operacje transportowe w miejscach niepublicznych jest ograniczona i przewidywalna, a prawo o ruchu drogowym nie obowiązuje. Dlatego też, pojazdy autonomiczne będą się pojawiały w pierwszej kolejności w takich miejscach.

I właśnie anons na ten temat dotarł z firmy Scania Polska. Firma wspólnie z Royal Institute of Technology w Sztokholmie podjęła prace nad autonomiczną ciężarówką. Na początek - wywrotką. Specjaliści zbadają jak samochód radzi sobie z przeszkodami na drodze, jak ustawia się do ładowania, a następnie jak rozładowuje ładunek( Carina Ockedahl „Scania Plans Autonomous Work Truck Test” – trucks.com).  Przytoczony w tekście szef zespołu Bo Wahlberg utrzymuje, że otoczenie takie jak kopalnia jest bardziej wymagające niż autostrada. W kopalni pojazdów jest wiele i muszą pracować w zespole.

To jednak tylko jeden z czynników. Drugi, który czyni drogi publiczne niedostępne obecnie dla autonomistów, to brak legislacji, ubezpieczeń i zdefiniowanych przesłanek odpowiedzialności. Należy o tym wspomnieć w tym kontekście, ponieważ Scania sama otworzyła dyskusję na ten temat, umieszczając ją na swoich stronach www.

- Następnym krokiem będą pojazdy do przemieszczania kontenerów w portach, po czym, do transportu długodystansowego - mówi cytowany przez autorkę Lars Hjorth, inżynier Scanii.

Nie mają pojazdy Scanii, żadnych innych urządzeń jakich nie miałyby samochody osobowe testowane już od kilku lat przez różne firmy. Jednak ciężarówki stanowią większe wyzwanie, ze względu na swój ciężar, rozmiar i bezwładność. Wydaje się zatem, że szereg urządzeń uwzględniających te czynniki będzie się musiało jednak w tych pojazdach pojawić. I last but not least, ciężarówki przewożą ładunki - rzeczy należące do osób trzecich, choć ten stan może się szybko zmienić, bowiem wielu załadowcom może się zacząć opłacić posiadanie własnego taboru. Tam gdzie w przewozach wskaźnik dynamiczny wykorzystania ładowności jest bliski 100 %, jest to oczywiste.

Badania Scanii są zaawansowane. Ciężarówka otrzymuje bieżące informacje co 50 milisekund i udało się już dokonać przejazdu na wąskiej drodze z prędkością 56 mph. Do pojazdów użytych w kolejnych testach zostanie dołączona komunikacja bezprzewodowa 5 G, która jest szybsza od obecnie dostępnej na rynku i będzie powszechnie oferowana ok. 2020 roku.

Jak utrzymuje cytowany przez serwis stuff.co.nz ( „ Scania says first self-driving trucks will serve mining industry” ) dyrektor oddziału Scani ds. górnictwa i surowców Robert Taylor są już prowadzone w Australii rozmowy z potencjalnymi klientami zarówno na temat ciężarówek autonomicznych w kopalniach i zagłębiach surowcowych jak i platooningu.

Warto podkreślić, że badania są wynikiem rządowego szwedzkiego programu, w którym uczestniczy również Saab i Autoliv. Miejmy zatem nadzieję, że polski „e-bus’’ odpali bez zbędnej zwłoki.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega
Aktualne wydanie PGT 44-45/2017
© 2017 by Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o.
Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o., ul. Kieślowskiego 3c/30, 02-962 Warszawa
Tel.: +48-22-620 92 14
KRS: 45946 , Regon: 010269289 , NIP: 526-00-10-038 , Kapitał zakładowy: 100.000 PLN
Prezes Zarządu: Alicja Ferdynus