LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
18 listopada 2018 r.
Reklama   +48 22 620 92 04       Kontakt 
www.pgt.plProgram budowy dróg przyjęty przez rząd
Transport drogowy

Program budowy dróg przyjęty przez rząd

Łączny koszt to 107 mld zł

15 września 2015 r.   |  Cezary Banasiak

We wtorek, 8 września, rząd przyjął projekt uchwały w sprawie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). W planach jest 3900 km autostrad i dróg szybkiego ruchu, a także 57 obwodnic.


Fragment drogi ekspresowej S3 / Fot. GDDKiA

Pod koniec sierpnia na specjalnej konferencji premier Ewa Kopacz oraz minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak, przedstawiły Projekt Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Jak mogliśmy przeczytać w opublikowanym przez stronę rządową dokumencie, głównym celem programu jest budowa spójnego i nowoczesnego systemu dróg krajowych zapewniającego efektywne funkcjonowanie drogowego transportu osobowego i towarowego. Poprawa gęstości i przepustowości głównych arterii jest jednym z kluczowych elementów, które mogą zwiększyć dynamikę rozwoju zarówno regionów, jak i całego kraju poprzez łatwiejszy, szybszy i tańszy przepływ towarów oraz usług.

Całość oszacowano na 107 mld zł czyli o 14 mld więcej niż w początkowych założeniach, ale eksperci pozytywnie ocenili zmiany, nawet kosztem dodatkowym wydatków. Finanse na inwestycje będą pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego, który zasilany jest m.in. funduszami unijnymi.

Utrzymanie dróg ma pochłonąć blisko 47 mld zł, a modernizacja odcinków dróg poprawiających ich bezpieczeństwo ok. 5 mld zł. Planowane jest stworzenie specjalnych drogowych spółek, których zadaniem będzie pozyskiwanie środków na zasadach rynkowych. Taki mechanizm ma funkcjonować przy trzech inwestycjach: A1 Tuszyn - Częstochowa, A18 Olszyna - Golnice i A2 Mińsk Mazowiecki - Siedlce.

Wśród planów Projekt Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 będą m.in. fragment A1 Pyrzowice - Częstochowa, odcinek A2 Warszawa - Mińsk Mazowiecki, drogi ekspresowe S3 Sulechów - Bolków, S5 Wrocław - Poznań - Bydgoszcz - Nowe Marzy (A1), S6 Goleniów - Gdańsk, S7 Gdańsk - Płońck oraz odcinek z Warszawy do granic woj. małopolskiego, S2 Południowa Obwodnica Warszawy, S8 Wrocław - Łódź - Warszawa - Białystok, S17 Warszawa - Lublin, S19 Lublin - Rzeszów, S51 Olsztynek - Olsztyn oraz S61 Ostrów Mazowiecka do granicy państwa w Budzisku.

Infrastruktura gminna i powiatowa. Wiceszef Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju Paweł Olszewski poinformował także, że rząd przyjął również program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019, który daje samorządom możliwość uzyskania wsparcia finansowanego dla ich własnych inwestycji. Na ten cel rząd zamierza przeznaczyć w sumie 4 mld zł, z czego już w przyszłym roku 800 mln zł.

Centrum Informacyjne Rządu podało także terminy naboru wniosków na realizacje inwestycji w 2016 r. Potrwa on od 1 do 30 października tego roku.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega
Aktualne wydanie PGT 44-45/2018
© 2017 by Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o.
Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o., ul. Kieślowskiego 3c/30, 02-962 Warszawa
Tel.: +48 22 620 92 14
KRS: 45946, Regon: 010269289, NIP: 526-00-10-038, Kapitał zakładowy: 100 000 PLN
Prezes Zarządu: Alicja Ferdynus