LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
22 września 2017 r.
Reklama   +48 22 620 92 04       Kontakt 
www.pgt.plPowstanie Kanał przez Mierzeję Wiślaną
Transport wodny

Powstanie Kanał przez Mierzeję Wiślaną

Pierwsze statki popłyną za 6 lat

1 marca 2016 r.   |  Marek Grzybowski

Jest decyzja polityczna i techniczna o powstaniu Kanału przez Mierzeję Wiślaną – poinformowali 22 II, na wyjazdowym posiedzeniu Sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, przewodnicząca Komisji posłanka Dorota Arciszewska-Mielewczyk i Marek Gróbarczyk, minister GMiŻŚ. We wschodniej części Zatoki Gdańskiej powstanie nowa jakość w systemie połączeń morskich.


Fot. Urząd Morski w Gdyni

Posiedzenie odbyło się w Urzędzie Morskim w Gdyni, w którym przygotowano założenia techniczne, ekonomiczne i środowiskowe dotyczące połączenia Zatoki Gdańskiej z Zalewem Wiślanym. Kanał przez Mierzeję Wiślaną ma strategiczne znaczenie nie tylko dla Elbląga, ale również dla całego Zalewu Wiślanego i regionu, a szczególnie położonych tu portów np. Fromborka, Krynicy Morskiej i Tolkmicka – skomentował Witold Wróblewski, prezydent Elbląga.

Nowy Świat połączy Elbląg. Wybrano już miejsce przekopu. Wykonany zostanie w miejscowości Nowe Świecie, bo to najkorzystniejsza lokalizacja i najmniej szkód poniesie środowisko naturalne w obszarze Natura 2000. Mierzeję Wiślaną z Zatoką Gdańską połączy kanał o długości około 1,1 km i głębokości 5 m. Wody zatoki oddzielone będą od wód morskich śluzą. Wykonanie kanału będzie kosztowało około 656 mln zł – podała Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, dyrektor ds. technicznych Urzędu Morskiego w Gdyni.

Budowa ruszy w 2018 r. – poinformowali posłowie oraz przedstawiciele środowisk zainteresowanych przekopem uczestniczący w wyjazdowym posiedzeniu Sejmowej Komisji GMiŻŚ. Nie będzie problemu w technicznej budowie kanału. Więcej czasu potrzeba na dobre przygotowanie dokumentacji inwestycji niż na samo jej wykonanie – mówiła Stelmaszyk-Świerczyńska.

Dwa mosty i śluza. Do Krynicy Morskiej prowadzić będą drogi, które połączą dwa mosty zwodzone, mające zapewnić stały ruch pojazdów. Wyliczono, że dzięki uruchomienie kanału skróci się drogę morską między Trójmiastem a Elblągiem o 52 mile morskie. Także czas transportu towarów pomiędzy Elblągiem a portami w Gdańsku i Gdyni skróci się o około 9,5 godz. Oszacowano, że rocznie zaoszczędzi się około 300 tys. godzin, co w okresie 2023-2045 może przynieść armatorom oszczędności finansowe rzędu 490 mln zł. Natomiast roczne utrzymanie kanału powinno kosztować od 4 do 6 mln zł.

Na uruchomieniu kanału skorzysta port w Elblągu oraz mariny w miejscowościach położonych na Mierzei Wiślanej, a także Żuławy i przystanie położone w obrębie Pętli Żuławskiej. Po zrealizowaniu inwestycji do portu w Elblągu mają wpływać statki o zanurzeniu 4 m, długości 100 m i szerokości 20 m. Ze względu na to, że Rosjanie nie pogłębiają swojej części Zalewu Wiślanego, obecnie parametry jednostek wchodzących do portu ograniczone są do 2 m zanurzenia maksymalnego, a ich nośność maksymalna może wynosić do 1 tys. t. Prognozuje się, że do 2045 r. przeładunki w Elblągu mogą zwiększyć się do 3,5 mln t.

Środowisko ochronione. Kanał zostanie zbudowany w miejscu, gdzie nie ma unikalnej fauny i flory. Prowadzone są również uzgodnienia środowiskowe z Komisją Europejską – mówił minister Gróbarczyk, informując, że w tym celu spotkał się w styczniu br. z Karmenu Vella, komisarzem UE ds. środowiska, gospodarki morskiej i rybołówstwa. Uzgodniono, że w celu usunięciu przeszkód związanych z regulacjami środowiskowymi powołany zostanie zespół do rozwiązywania wszelkich nieścisłości ziązanych z realizacją inwestycji.

Minister Gróbarczyk jest przekonany, że na aktywizacji Elbląga skorzysta Polska wschodnia i środkowa. Przewodnicząca Sejmowej Komisji GMiŻŚ Dorota Arciszewska-Mielewczyk podkreślała również, że budowa kanału ma swoje uzasadnienie wynikające z naszego bezpieczeństwa. Stwierdziła też, że korzyści z użytkowania kanału zrekompensują koszty jego budowy i utrzymania.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega
Aktualne wydanie PGT 36-37/2017
© 2017 by Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o.
Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o., ul. Kieślowskiego 3c/30, 02-962 Warszawa
Tel.: +48-22-620 92 14
KRS: 45946 , Regon: 010269289 , NIP: 526-00-10-038 , Kapitał zakładowy: 100.000 PLN
Prezes Zarządu: Alicja Ferdynus