Transport szynowy
Poprawa infrastruktury na wschodniej granicy
250 mln zł na osiem kolejowych przejść granicznych
25 października 2016 r. | HH
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na modernizację stacji Medyka. Projekt za 51 mln zł ma poprawić obsługę przewozów towarowych. To jedno z ośmiu miejsc, które wyremontuje zarządca infrastruktury w ramach projektu wartego prawie 250 mln zł.
Ważny projekt towarowy „Poprawa stanu technicznego infrastruktury kolejowej w rejonach przejść granicznych, w tym toru szerokiego” obejmuje prace w rejonach ośmiu przejść granicznych. Sprawniejsze i lepsze w obsłudze będą: Skandawa-Żeleznodorożnyj, Braniewo–Mamonowo, Kuźnica Białostocka–Grodno, Siemianówka–Świsłocz, Terespol–Brześć, Dorohusk–Jagodzin, Werchrata-Rawa Ruska i Medyka-Mościska II. Zwiększy się ich dostępność, skróci czas obsługi przesyłek oraz poprawi konkurencyjność kolei w transporcie ładunków przez granicę wschodnią.
Medyka-Mościska. Przejście graniczne Medyka–Mościska jest pierwszym pod względem wielkości pracy przewozowej na granicy polsko–ukraińskiej. Zakres prac przewiduje tu wymianę ponad 12 km torów w rejonie stacji. Prace dotyczą zarówno toru normalnego (880 m) jak i szerokiego (11,8 km) po polskiej stronie. Ponadto projekt zakłada wydłużenie czterech torów o 200 m (do 1050 m), co zapewni możliwość przyjmowania dłuższych składów towarowych z Ukrainy oraz szybszego odprawiania pociągów.
Sprawniejszy przejazd przez stację ułatwią nowe rozjazdy oraz przebudowa sieci trakcyjnej. W ramach zadania zarządca infrastruktury odnowi i przebuduje także obiekty inżynieryjne (mosty, wiadukty oraz przepusty). Zakończenie prac planowane jest w 2019 r.
8 przejść granicznych. W ramach wspomnianego projektu PLK przebudują tory i wymienią rozjazdy na stacjach. Lepszą obsługę składów zapewnią nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Połączenia będą także bardziej niezawodne dzięki wymianie sieci trakcyjnej. Inwestycje zapewnić mają płynny ruch pociągów i poprawę drożności na przejściach granicznych, a to pozwoli na przejazd większej liczby pociągów.
Projekt o wartości 250 mln zł obejmie następujące rejony przejść granicznych:
-
Skandawa-Żeleznodorożnyj (planowane lata realizacji: 2017 - 2021 r.)
-
Braniewo-Mamonowo (planowane lata realizacji: 2020 - 2022 r.)
-
Kuźnica Białostocka-Grodno (planowane lata realizacji: 2020 - 2023 r.)
-
Siemianówka-Swisłocz (planowany rok realizacji: 2023 r.)
-
Terespol-Brześć (lata realizacji: 2016 - 2017 r.)
-
Dorohusk-Jagodzin ( planowane lata realizacji: 2020 - 2023 r.)
-
Werchrata-Rawa Ruska (planowany rok realizacji: 2023 r.)
-
Medyka-Mościska II (projekt podzielony na dwa zadania, planowany do realizacji w latach 2016 - 2019 i 2022 - 2023 r.)
« powrót