LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
14 listopada 2018 r.
Reklama   +48 22 620 92 04       Kontakt 
www.pgt.plPomysł utworzenia Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej
Transport szynowy

Pomysł utworzenia Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej

Ma kosztować prawie 600 mln zł

28 października 2015 r.   |  Janusz Mincewicz

Czy województwo zachodniopomorskie pójdzie w ślady pomorskiego i stworzy własną kolej metropolitalną?


Fot. Janusz Mincewicz

Wniosek stworzenia Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej powstał na konferencji "Problemy komunikacyjne aglomeracji szczecińskiej", którą zorganizowało Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej oraz wydział zarządzania i ekonomiki usług Uniwersytetu Szczecińskiego.

Międzygminna spółka. Aby powstała kolej metropolitalna, Szczecin i okoliczne samorządy muszą zorganizować transport publiczny, którego osią będzie Szczecińska Kolej Metropolitalna. Najlepiej, zdaniem pomysłodawców SKM, którymi są: dr inż. Krystian Pietrzak, Józef Jastrzębski i Maciej Kochanowski, byłoby powołać międzygminną spółkę, która się tym zajmie. Pomysłodawcy przyznają, że wiedzą już, co, jak, i w jakich etapach należy zbudować i ile to będzie kosztować.

Gotowe już studium wykonalności zakłada, że najkorzystniejszy jest wariant wykorzystania obecnej sieci kolejowej w regionie oraz odcinków do Polic oraz ze Stargardu do Kluczewa. Zmodernizowane miałyby być też kluczowe węzły przesiadkowe: Stargard Szczeciński, Goleniów, Gryfino.

Prawie 600 mln zł. W ramach projektu SKM w Szczecinie miałby powstać nowe przystanki na Kępie Parnickiej i przy ul. Niemierzyńskiej. Trzeba będzie też zbudować drugi tor między Dworcem Głównym a Turzynem. W duży węzeł przesiadkowy zamienić się ma natomiast dworzec Niebuszewo, przy którym ma powstać pętla autobusowa i parking park&ride. Rozbudowana zostanie także pętla tramwajowa. Mniejsze węzły przesiadkowe zaplanowane zostały także na pozostałych stacjach.

Przy Turzynie studium wykonalności zakłada zbudowanie pasa autobusowego, tak aby umożliwić wygodne wejście na poziom wiaduktu, przy którym jest stacja. Szacuje się, że koszty SKM wyniosą prawie 600 mln zł. Mają w nim partycypować PKP Polskie Linie Kolejowe, Pomorski Urząd Marszałkowski, samorządy oraz Unia Europejska.

Najpierw wspólna komunikacja. Jednak zanim powstanie Szczecińska Kolej Metropoitalną, województwo zachodniopomorskie musi tak zorganizować całą komunikację metropolii, by była ona wygodna dla pasażera. Kluczem jest wspólna taryfa i skoordynowane rozkłady jazdy pociągów, autobusów i tramwajów. Zadanie to przeanalizowała na potrzeby Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego firma "Trako" Wierzbicki i Wspólnicy. Propozycja przedstawiona przez Trako zaleca powołanie przez Szczecin i okoliczne samorządy, spółki, która zajęłaby się wspólną taryfą i organizacją komunikacji.

Prawo może sprzyjać takim wspólnym przedsięwzięciom, jeśli prezydent Andrzej Duda podpiszę ustawę o związkach metropolitalnych. Wtedy wspólnota samorządów będzie mogła liczyć na 5% z podatków dochodowych mieszkańców. Jednym z głównych zadań takich związków ma być organizowanie transportu publicznego. Wspomniana ustawa upraszcza takie przedsięwzięcie, które w obecnych warunkach prawnych jest dla samorządów dość skomplikowane. 



« powrót
Biuro Brokerskie Omega
Aktualne wydanie PGT 44-45/2018
© 2017 by Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o.
Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o., ul. Kieślowskiego 3c/30, 02-962 Warszawa
Tel.: +48 22 620 92 14
KRS: 45946, Regon: 010269289, NIP: 526-00-10-038, Kapitał zakładowy: 100 000 PLN
Prezes Zarządu: Alicja Ferdynus