LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
24 września 2017 r.
Reklama   +48 22 620 92 04       Kontakt 
www.pgt.plPasażerowie wybrali najlepsze lotniska świata
Transport lotniczy

Pasażerowie wybrali najlepsze lotniska świata

Singapur przed Monachium i Hongkongiem

27 lipca 2017 r.   |  Janusz Mincewicz

Na podstawie 140 tys. opinii na temat lotnisk w mediach społecznościowych, wybrano najlepsze porty lotnicze świata. Oceniono ich 80, biorąc pod uwagę jakość obsługi pasażerów oraz punktualność.


Lotnisko Chopina w Warszawie / Fot. Janusz Mincewicz

Wygrało lotnisko w Singapurze, które jest dużą atrakcją turystyczną, m.in. na dachach ma ogrody botaniczne, baseny, kino, strefy gier, wodospady. Dlatego ci, którzy mają tu przesiadkę nie mogą się nudzić.

Lotnisko w Singapurze nie tylko jest ciekawe architektonicznie. Dba też o pasażerów, którzy z niego korzystają, stąd też ocena w kategorii jakości obsługi jest najwyższa: 10 punków na 10 możliwych. Maksymalną liczbę punktów obsługi dostały też lotniska w Monachium i Hongkongu, które zajęły drugie i trzecie miejsce. Okazuje się, że punktualność na lotniskach jest bardzo ważna, bo jeżeli aspiruje ono do portu przesiadkowego, to pasażerowie nie mogą się spóźnić na samolot.

Skala działalności Okęcia jest dużo mniejsza, bowiem dziennie odbywają się tu średnio tylko 352 starty i lądowania. W porównaniu z największymi lotniskami, port warszawski jest dosyć mały. W zeszłym roku obsłużył niespełna 13 mln pasażerów. Jest dość kompaktowy, łatwo można poruszać się po nim na piechotę. Ma dwa terminale, które są połączone ze sobą i nie potrzebują, tak jak inne duże lotniska, kolejki pomiędzy nimi.

W rankingu lepiej wypadły dużo większe lotniska, jak Singapur, czy Hongkong, które obsługują po 60-70 mln pasażerów rocznie. To pokazuje, że jeżeli lotnisko jest rozbudowywane, to tak to trzeba planować, żeby maksymalnie ułatwić życie pasażerom i zmaksymalizować jego wielkość.

Chopina 25. na świecie. Warszawskie lotnisko ma dużo powodów do dumy, bo znalazło się w pierwszej połowie rankingu, uplasowało się na 25. miejscu. Pod względem punktualności było jeszcze lepiej, bo w tej kategorii stołeczne lotnisko zajęło 20. miejsce i był to wynik lepszy niż uzyskany przez sklasyfikowane w pierwszej trójce lotniska w Monachium czy Hongkongu. Natomiast w rankingu linii lotniczych, to z grona przewoźników, z usług których najczęściej korzystają Polacy, to 41. miejsce zajęły Polskie Linie Lotnicze LOT, 8 oczek niżej na 49. miejscu uplasował się Wizz Air i dopiero na 83. miejscu, czyli pod koniec rankingu, znalazł się Ryanair. Okazuje się, że tanie linie lotnicze dbają szczególnie o to, żeby być na czas, o punktualność. Natomiast gorzej radzą sobie, jeżeli wystąpi jakiś problem i pasażerowie będą zwracać się do tych linii z wnioskiem o odszkodowanie.

LOT może pochwalić się bardzo dobrym wynikiem w skali punktualności oraz dobrym wynikiem, jeżeli chodzi o procesowanie wniosków o odszkodowania. Najbardziej przyjazną dla pasażerów linią lotniczą na świecie okazały się linie z Singapuru. Drugie miejsce zajął przewoźnik ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, a trzecie Qatar Airways. Spośród przewoźników, którzy latają do Polski, wysoko oceniono również Austrian Airlines i British Airways, które znalazły się odpowiednio na 4. i 7. miejscu w rankingu najbardziej przyjaznych linii lotniczych na świecie.

CPK poprawi konkurencyjność Polski? Rząd zapowiada, że za 10 lat powstanie Centralny Port Komunikacyjny, w którym głównym obiektem będzie lotnisko, które docelowo ma obsługiwać aż 100 mln pasażerów rocznie. Wtedy Polska będzie miała szanse konkurować z największymi i najlepszymi lotniskami świata.

Jest to kluczowy projekt infrastrukturalny, bijące serce komunikacyjne Polski, porównywalne z Gdynią dla II Rzeczpospolitej. Będzie szybciej wybudowany niż się wielu przeciwnikom tej inwestycji wydaje. Przełamiemy ten imposybilizm, który królował w Polsce przez wiele lat - zapowiada Mateusz Morawiecki, wicepremier, minister rozwoju i finansów. CPK ma powstać pomiędzy Warszawą a Łodzią. Szacuje się, że będzie kosztować 35 mld zł.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega
Aktualne wydanie PGT 36-37/2017
© 2017 by Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o.
Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o., ul. Kieślowskiego 3c/30, 02-962 Warszawa
Tel.: +48-22-620 92 14
KRS: 45946 , Regon: 010269289 , NIP: 526-00-10-038 , Kapitał zakładowy: 100.000 PLN
Prezes Zarządu: Alicja Ferdynus