LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
14 listopada 2018 r.
Reklama   +48 22 620 92 04       Kontakt 
www.pgt.plOtwarto nową Warszawę Zachodnią
Transport szynowy

Otwarto nową Warszawę Zachodnią

Ładny dworzec w fatalnym otoczeniu

14 grudnia 2015 r.   |  Jerzy Konwicki

W ubiegłym tygodniu do użytku pasażerów oddano nowy dworzec kolejowy Warszawa Zachodnia. Obiekt o powierzchni ok. 1,3 tys. m2 położony jest bezpośrednio przy Alejach Jerozolimskich.


Fot. Alicja Ferdynus

Lokalizacja nowego dworca ma ułatwić dostęp osobom korzystającym z komunikacji miejskiej. Budynek stanowił będzie dodatkową powierzchnię dla dotychczasowego dworca przy ul. Tunelowej - będzie on nadal obsługiwał podróżnych.

Nowy dworzec mieści się w całości pod ziemią. W zlokalizowanej na poziomie -1 niestety, dość niewielkiej hali, znajduje się 6 stanowisk kasowych i dwa biletomaty. Podróżni mogą skorzystać z restauracji McDonald’s, saloniku prasowego, księgarni, kantoru oraz dwóch bankomatów. Obiekt dostosowany jest do potrzeb osób niepełnosprawnych. Okienka kasowe mają obniżone blaty, umożliwiające wygodną obsługę osób na wózkach inwalidzkich.

Na dworcu znajdują się także ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących oraz dostosowane toalety. W budynku dostępne są też windy i ruchome schody. Bezpośrednio przy wejściu do dworca, na poziomie 0, przewidziano 33 miejsca parkingowe typu kiss & ride, gdzie osoby odprowadzające będą mogły bezpłatnie zostawić samochód na 15 min.

Warszawę Zachodnią zaprojektowała pracownia FS&P Arcus, a inwestycję wykonała, w niecały rok, firma HB Revais Poland we współpracy z PKP S.A. Głównym celem nowego dworca jest obsługa połączeń lokalnych, z których korzystają osoby dojeżdżające codziennie do pracy w Warszawie z okolicznych miejscowości – powiedział Jarosław Bator, członek zarządu PKP S.A.

Najbardziej charakterystycznymi elementami obiektu są znajdująca się nad głównym wejściem imponująca szklana kopuła o powierzchni 500 m2 oraz wysoka na 20 m wieża z tarczą zegara o średnicy 3,5 m. Szkoda tylko, że tuż obok stoi wielki billboard reklamowy i wietnamski bar szybkiej obsługi, które nijak nie pasują do nowoczesnej i efektownej bryły dworca. Ten fatalnie zagospodarowany teren nie należy już jednak do PKP.

Budowa nowego budynku dworcowego przyczyniła się również do rewitalizacji jego najbliższej infrastruktury. W ramach inwestycji przebudowano skrzyżowanie Al. Jerozolimskich i ul. Ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały”, co pozwoliło na znaczne usprawnienie ruchu samochodowego w ciągu Alei Jerozolimskich.

W bezpośrednim sąsiedztwie Warszawy Zachodniej powstaje nowoczesny kompleks biznesowy West Station. Dwa czternastokondygnacyjne budynki biurowe zaoferują najemcom łącznie ponad 68 tys. m2 powierzchni klasy A. Pierwszy etap inwestycji zostanie oddany do użytku w III kwartale 2016 r., a drugi – w IV kwartale 2017 r. Wśród najemców obiektu znajdą się m.in. spółki należące do Grupy PKP - PKP S.A., PKP Informatyka oraz PKP Intercity.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega
Aktualne wydanie PGT 44-45/2018
© 2017 by Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o.
Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o., ul. Kieślowskiego 3c/30, 02-962 Warszawa
Tel.: +48 22 620 92 14
KRS: 45946, Regon: 010269289, NIP: 526-00-10-038, Kapitał zakładowy: 100 000 PLN
Prezes Zarządu: Alicja Ferdynus