LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
13 grudnia 2017 r.
Reklama   +48 22 620 92 04       Kontakt 
www.pgt.plNowe strategie, umowy, pojazdy oraz nagrody... i koktajle
Transport szynowy

Nowe strategie, umowy, pojazdy oraz nagrody... i koktajle

Subiektywny przegląd wydarzeń na TRAKO 2017

10 października 2017 r.   |  Mikołaj Marszycki

12 targom TRAKO, poza sferą wystawienniczą, merytorycznymi debatami i seminariami, towarzyszyły również inne ciekawe wydarzenia. Podpisywano ważne umowy, prezentowano nowe pojazdy, strategie taborowe, raporty, wręczano nagrody, ale także spotykano się w luźnej, rozrywkowej atmosferze. Jednym słowem działo się. Poniżej subiektywny przegląd najważniejszych wydarzeń.


Podpisanie umowy między PKP Intercity a Pesą (w środku prezesi obu spółek) / Fot. Mikołaj Marszycki

Strategia Przewozów Regionalnych. I tak poza strategią taborową PKP Intercity, o której pisaliśmy wcześniej, swoje długofalowe plany zakupowe przedstawiły także Przewozy Regionalne. Przewidują ona przede wszystkim zakup 238 nowych pociągów a także dalszą modernizację taboru. Do roku 2023 średnia wieku należących do przewoźnika pojazdów ma się zmniejszyć ponad dwukrotnie.

Wymiana taboru pod marką Polregio rozpoczęła się w tym roku. W kwietniu na tory wyjechał pierwszy z pięciu nowych pociągów (spalinowy Link z Pesy) zakupionych przez przewoźnika. Według prezesa Przewozów Regionalnych Krzysztofa Zgorzelskiego, prezentującego strategię podczas pierwszego dnia targów, do końca przyszłego roku na tory trafi także ponad 50 zmodernizowanych lub nowych pojazdów w barwach Polregio.

Podpisane umowy. Jedną z istotniejszych umów podpisanych podczas tegorocznych targów była ta zawarta między PKP Intercity a Pesą Bydgoszcz, a dotycząca budowy lekkiej lokomotywy dwunapędowej spalinowo-elektrycznej. Będzie to pierwsza tego typu polska konstrukcja. PESA stworzy ją we współpracy z Instytutem Pojazdów Szynowych „Tabor” jako podwykonawcą oraz z PKP Intercity jako konsultantem i podmiotem prowadzącym tzw. eksploatację nadzorowaną, czyli testy przez pierwsze 12 miesięcy od jej wyprodukowania. Razem z poznańskim Instytutem Pojazdów Szynowych mamy odpowiednie kompetencje żeby ten pojazd zbudować – zapewniał prezes Pesy Robert Świechowicz i dodał: Zakładamy, że po udanej implementacji w PKP Intercity lokomotywa ta będzie dobrą ofertą dla intermodalu.

Trzeciego dnia TRAKO spółka ZUE podpisała umowę z bułgarską firmą Kolowag na dostawę 40 wagonów – platform typu Smmps. Mają one poruszać się z prędkością do 100 km/godz. przy maksymalnej ładowności 55 t. Będą wykorzystywane do transportu podkładów. Dostawa pierwszych wagonów planowana jest do końca stycznia 2018 r.

Prezentacje pojazdów. Na bocznicy wystawienniczej gdańskich targów, jak i przed samym budynkiem AmberExpo, można było zobaczyć wiele interesujących pojazdów. Już pierwszego dnia, zaraz po otwarciu TRAKO, firma Stadler zaprezentowała nowoczesnego Flirta trzeciej generacji przeznaczonego dla węgierskiego przewoźnika Gysev. Cała konstrukcja tego pociągu, poza aluminiowym szkieletem, wykonywana jest w Polsce. Dużym zainteresowaniem cieszył się też inny Flirt tegoż producenta przeznaczony dla norweskiego NSB.

Razem z Solarisem szwajcarska firma wystawiła także tramwaj Tramino dla Lipska, który otrzymał prestiżową nagrodę im. inż. Ernesta Malinowskiego.
A Solaris, już samodzielnie, pokazał także swój trolejbus.

 Innym ciekawym tramwajem był efektowny Moderus Gamma, którego producent, firma Modertrans Poznań Sp. z o.o. została nagrodzona w kategorii Tabor Szynowy właśnie za ten model w konkursie Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej o nagrodę Prof. Jana Podoskiego.

Lokomotywy i wagony. Nie zabrakło także lokomotyw. Świetnie wyglądał zwłaszcza Vectron MS firmy Siemens, którego oficjalna prezentacja odbyła się drugiego dnia targów. Poza Vectronem można było zobaczyć również lokomotywę Griffin nowosądeckiego Newagu w barwach Lotosu czy Gamę Marathon firmy Pesa w biało-czerwonym malowaniu Rail Capital Partners. Prawdziwą furrorę wśród zwiedzających robiła, mająca swą premierę na TRAKO, lokomotywa 207E (zmodernizowana ST44 zwana popularnie „Gagarinem”) a należąca do Rail Polska, czyli lokomotywa spalinowa przebudowana na elektryczną.

Cztery zmodernizowane ostatnio wagony pokazało PKP Intercity. Jednym z nich był 144A odnowiony przez FPS H.Cegielski. Innym, 168A zmodernizowany przez Newag. Można było także zajrzeć do wagonu barowego typu 406A oraz bezprzedziałowego 111arow.

Podczas TRAKO swoje premiery miały nie tylko pojazdy. Drugiego dnia targów zaprezentowano raport „Transformacja Cyfrowa Kolei” przygotowany przez Szkołę Główną Handlową, przy współpracy z firmą Siemens Sp. z o.o. oraz Fundacją ProKolej. Zaprezentowano w nim główne technologie i rozwiązania wspierające transformację cyfrową oraz przedstawiono pięć głównych trendów cyfryzacji w transporcie kolejowym.

Transformacja cyfrowa w sektorze kolejowym to nie tyle zastosowanie nowych technologii w działalności operacyjnej przewoźników i zarządców infrastruktury, a także podmiotów produkujących na rzecz kolei, ile radykalna zmiana dotychczasowych modeli biznesowych i filozofii myślenia, pozwalająca na wykreowanie wartości dodanej dla wielu uczestników procesu przewozowego i przyczyniająca do wdrożenia nowych koncepcji mobilności – podkreśliła podczas swojej prezentacji autorka raportu Jana Pieriegud z Katedry Transportu SGH w Warszawie.

Nagrody... i koktajle. Poza wspomnianymi wcześniej nagrodami dla tramwajów satysfakcję może odczuwać również Łódzka Kolej Aglomeracyjna, która otrzymała trzy wyróżnienia, a wśród nich nagrodę im. Ernesta Malinowskiefo za innowacyjny system zarządzania taborem. W ramach Konkursu im. inż. Józefa Nowkuńskiego doceniony został Track Tec  za pionierskie w skali światowej rozwiązanie czyli inteligentny rozjazd kolejowy.

Wspomniana spółka nie tylko przyjmowała nagrody (także lokomotywę od Rynku Kolejowego w kategorii innowacje) ale także sama nagradzała. Podczas targów firma ogłosiła wyniki konkursu na najlepszą pracę naukową w branży rozwiązań dla infrastruktury kolejowej. Pierwsze miejsce zdobył Piotr Stępień z Akademii Górniczo-Hutniczej.

Ponieważ branża kolejowa nie żyje wyłącznie merytorycznymi dyskusjami, podpisywaniem umów, prezentacjami sprzętu i rozmowami biznesowymi, podczas targów odbyło się też kilka koktajli. Bawiono się m.in. u Bombardiera, Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei, Trakcji PRKiL, Knorr-Bremse czy na turnieju bowlingowym Tines SA. Chyba największe audytorium zgromadziła hednak impreza przygotowana z rozmachem przez Track Tec. Goście tego koktajlu mogli obejrzeć i wysłuchać interesującej prezentacji przedstawionej przez znana podróżniczkę Martynę Wojciechowską oraz nacieszyć ucho i oko podczas dynamicznego występu grupy Electric Girls.


Fot. Mikołaj Marszycki

Fot. Mikołaj Marszycki

Fot. Mikołaj Marszycki

Fot. Mikołaj Marszycki

Fot. Mikołaj Marszycki

Fot. Mikołaj Marszycki

Fot. Mikołaj Marszycki

Fot. Mikołaj Marszycki

Fot. Mikołaj Marszycki


« powrót
Biuro Brokerskie Omega
Aktualne wydanie PGT 50-52/2017
© 2017 by Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o.
Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o., ul. Kieślowskiego 3c/30, 02-962 Warszawa
Tel.: +48-22-620 92 14
KRS: 45946 , Regon: 010269289 , NIP: 526-00-10-038 , Kapitał zakładowy: 100.000 PLN
Prezes Zarządu: Alicja Ferdynus