LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
14 listopada 2018 r.
Reklama   +48 22 620 92 04       Kontakt 
www.pgt.plNowe czujniki dSAT na torach
Transport szynowy

Nowe czujniki dSAT na torach

Wykrywają uszkodzenia, ograniczają zagrożenia

7 października 2015 r.   |  Jerzy Konwicki

18 mln zł kosztować będą montowane na torach czujniki, sprawdzające stan wagonów i lokomotyw podczas jazdy. Ograniczają one opóźnienia i gwarantują wyższy poziom bezpieczeństwa na liniach kolejowych.

PKP PLK podpisały umowę na zabudowę i wymianę 15 takich urządzeń. Na głównych trasach działa ich blisko 200, wszystkie są podłączone do centralnego systemu i zdalnie przekazują dane.

Urządzenia detekcji stanów awaryjnych taboru (dSAT) umieszczone są na torach i wykrywają uszkodzenia kół wagonów i lokomotyw. Nie wymagają zatrzymywania pociągów i w związku z tym nie powodują opóźnień. Pracują bezkontaktowo przy pełnej prędkości pociągu. Zastosowano w nich specjalne czujniki podczerwieni oraz czujniki światłowodowe, które zdalnie badają stopień przegrzania łożysk i hamulców wagonów.

System bada temperaturę kół i siłę, z jaką oddziałują one na szyny. Zadaniem urządzeń jest wykrycie wszelkich nieprawidłowości, takich jak przegrzane łożyska, zakleszczone hamulce lub nadmierny ciężar pociągu. Informacje o usterkach są automatycznie przekazywane do dyżurnych ruchu. Dzięki temu skład z uszkodzonym wagonem jest szybko lokalizowany i zatrzymany. Ogranicza to powstawanie opóźnień i zagrożeń z powodu niesprawnego taboru, niszczenie szyn i zmniejsza zagrożenia wykolejeń.

Zarządca infrastruktury podpisał umowę na montaż 4 i wymianę 11 wyeksploatowanych urządzeń. Zostaną one zamontowane m.in. na linii 202 na trasie Runowo Pomorskie - Świdwin, na linii Poznań - Kluczbork i na Nadodrzance. Urządzenia dSAT są już zamontowane na głównych trasach, m.in. na: E 65 Gdynia - Warszawa - Kraków/Katowice, E-20 Kunowice - Warszawa - Terespol, E-30 Węgliniec - Wrocław - Kraków - Medyka. PLK planuje ich kolejne zakupy oraz rozbudowę systemu w ramach projektu modernizacji linii kolejowych.

Wielu przewoźników korzystających z infrastruktury kolejowej nie dysponuje nowoczesnymi urządzeniami pokładowymi, które ostrzegają maszynistów o awarii w pociągu. Dlatego, aby zapewnić bezpieczeństwo przewozu pasażerów oraz towarów PLK śledzi zmiany w taborze, a w sytuacjach krytycznych wyłącza go z trasy.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega
Aktualne wydanie PGT 44-45/2018
© 2017 by Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o.
Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o., ul. Kieślowskiego 3c/30, 02-962 Warszawa
Tel.: +48 22 620 92 14
KRS: 45946, Regon: 010269289, NIP: 526-00-10-038, Kapitał zakładowy: 100 000 PLN
Prezes Zarządu: Alicja Ferdynus