LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
15 listopada 2018 r.
Reklama   +48 22 620 92 04       Kontakt 
www.pgt.plNowa strategia rozwoju operatora narodowego
Logistyka

Nowa strategia rozwoju operatora narodowego

1,5 mld zł przychodu z sektora e-commerce

8 kwietnia 2015 r.   |  Mikołaj Marszycki

Poczta Polska ogłosiła nową strategię na lata 2015-2020. Zgodnie z jej założeniami głównym motorem wzrostu mają być paczki, przesyłki kurierskie i cały łańcuch usług świadczonych dla e-commerce. Spółka chce osiągnąć w tym segmencie 1,5 mld zł przychodów. W realizacji tego zadania pomóc ma m.in. podpisana w ubiegłym tygodniu umowa z operatorem, „Stacja z Paczką”, dotycząca odbioru przesyłek Poczty Polskiej na stacjach paliw należących do partnera projektu, firmy PKN Orlen.


Fot. Poczta Polska

Zawarta umowa zwiększy potencjał usług paczkowych Poczty Polskiej poprzez rozszerzenie sieci punktów odbioru przesyłek o ok. 900 dodatkowych lokalizacji, co w pierwszym etapie da ich łączną liczbę 5,1 tys. 
W ramach nowej strategii firma chce dwukrotnie podnieść sprzedaż i być w pierwszej trójce największych operatorów paczkowych w Polsce. Stawia więc na wielokanałowy dostęp klientów do jej usług. Oznacza to, że oprócz tych typowo logistycznych, użytkownicy e-commerce będą mogli również skorzystać z rozwiązań w zakresie bankowości, ubezpieczeń czy komunikacji cyfrowej. W kwietniu w naszych placówkach będą sprzedawane pierwsze polisy na życie – powiedział prezes Poczty, Jerzy Jóźkowiak.

Rozwój. Wspomniana wyżej umowa ze „Stacją z Paczką”, to dopiero początek drogi, która w efekcie przynieść ma 10 tys. punktów odbioru. Tworzyć je mają zarówno placówki pocztowe, jak i zewnętrzni partnerzy. Realizowane są również inwestycje w urządzenia samoobsługowe, których, w ciągu najbliższych 5 lat, spółka chce uruchomić ok. 1 tys. (obecnie ma ich 39). Nakłady na te cele mają wynieść, podobnie jak planowany zysk, 1,5 mld zł.
Jeszcze w sierpniu 2014 r. rozpisany został przetarg na nowe automaty. Jednak niedawno spółka znacząco zredukowała zamówienie, z 340 do zaledwie 26, tłumacząc to tym, iż zależy jej, aby przy tak dynamicznym rynku, maszyny zamawiane w kolejnych przetargach uwzględniały zmieniające się trendy. Trochę dziwi ten krok, zwłaszcza, że automaty te są kluczowym elementem obsługi sektora e-commerce, o czym świadczy chociażby nieustanna ofensywa na tym polu, prowadzona przez największego obecnie konkurenta Poczty na rynku, InPost.

Oszczędności. Poczta liczy, że w realizacji założonych celów pomoże jej program oszczędnościowy, który, podobnie jak planowane inwestycje i zakładany zysk, przynieść ma 1,5 mld zł - stąd też robocza nazwa całej strategii 3x1,5 mld zł. Cięcia skupią się przede wszystkim na malejącej sieci obsługi przesyłek listowych (w najbliższych 5 latach przychody z tego tytułu spaść mają z 70 do 47%). Firma poszuka też oszczędności w logistyce, stawiając na automatyzację, informatyzację oraz outsourcing, a także w zmniejszaniu posiadanych placówek i przystosowywaniu ich do nowej roli. Czyli nie tylko obsługa, ale także sprzedaż nowych usług. 
Jednocześnie zarząd firmy zapewnia, że nie będzie większej redukcji kadr, gdyż liczba pracowników i tak spada w wyniku corocznych programów dobrowolnych odejść. Zmienić się ma jednak model wynagrodzeń, wykorzystujący w sposób bardziej efektywny systemy premii i prowizji.

Giełda i operator wyznaczony. Zgodnie z wcześniejszym planem Poczta chce w przyszłym roku wejść na giełdę, pozostawiając jednak większościowy pakiet akcji w gestii Skarbu Państwa. Ruch ten ma oczywiście pozwolić na pozyskanie środków finansowych niezbędnych do dalszego rozwoju.
Z końcem 2015 r. spółce wygaśnie funkcja tzw. operatora wyznaczonego. Dlatego też kolejnym ważnym celem strategii jest wygranie nowego konkursu, który przeprowadza obecnie UKE. Jeśli uda się tego dokonać, a szanse są coraz większe - z przetargu zrezygnował już bowiem Speedmail, a jak donosi „Rzeczpospolita” oferty prawdopodobnie nie złoży także InPost - spółka będzie operatorem wyznaczonym na lata 2016-2025.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega
Aktualne wydanie PGT 44-45/2018
© 2017 by Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o.
Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o., ul. Kieślowskiego 3c/30, 02-962 Warszawa
Tel.: +48 22 620 92 14
KRS: 45946, Regon: 010269289, NIP: 526-00-10-038, Kapitał zakładowy: 100 000 PLN
Prezes Zarządu: Alicja Ferdynus