LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
20 września 2017 r.
Reklama   +48 22 620 92 04       Kontakt 
www.pgt.plNCBiR wesprze budowę nowoczesnego pociągu
Transport szynowy

NCBiR wesprze budowę nowoczesnego pociągu

Blisko 15,5 mln zł dofinansowania

22 marca 2016 r.   |  Jerzy Konwicki

Nowosądecki Newag S.A. otrzyma dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR), w wysokości 15 415 421,34 zł, na realizację projektu hybrydowego zespołu trakcyjnego.


Wizualizacja hybrydowego pociągu / Fot. Newag

Całkowity koszt projektu, pn. „Pierwsza na świecie rodzina autonomicznych, rekonfigurowanych, bimodalnych pojazdów trakcyjnych przeznaczonych do realizacji przewozów w ruchu pasażerskim międzyregionalnym, regionalnym i aglomeracyjnym, spełniających wymagania Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności TSI”, który otrzyma dofinansowanie w ramach konkursu 2/1.1.1/2015 "Szybka ścieżka” dla dużych przedsiębiorstw w ramach Działania 1.1. "Projekty B+R przedsiębiorstw", Poddziałanie 1.1.1 „Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa”  wyniesie 38 538 553,35 zł.

Projekt podjęto z myślą o rynku kolejowych przewozów pasażerskich w Polsce i na świecie. Znalazł się on w gronie 12, ze 114 zgłoszonych, które otrzymają dofinansowanie.

Szczegóły. Hybrydowy pociąg wyprodukowany przez NEWAG S.A. składać się będzie z trzyczłonowego elektrycznego zespołu trakcyjnego zasilanego przez klasyczny układ napędowy z sieci 3 kV DC, a także członu zasilającego dołączanego za pomocą sprzęgu Scharfenberga. Dołączany moduł wyposażony zostanie w silniki napędzające agregaty prądotwórcze. Moc wytwarzana przez agregaty przekazywana będzie do elektrycznego zespołu trakcyjnego i zasilała silniki trakcyjne na wózkach napędowych.

W zależności od potrzeb zamawiającego, spalinowy moduł napędowy będzie mógł być wyposażany w kabinę sterowniczą i pulpit manewrowy z tyłu członu lub wyłącznie w pulpity manewrowe. Człon napędowy z kabiną sterowniczą zapewni pełną funkcjonalność prowadzenia rekonfigurowanego zespołu trakcyjnego w ruchu pasażerskim, dzięki czemu możliwe stanie się prowadzenie pojazdu na trasach wahadłowych bez konieczności przepinania modułu zasilającego na stacjach końcowych.

Dodatkowym atutem modułu autonomicznego względem klasycznego rozwiązania hybrydowego, z członem zasilającym będącym częścią zespołu trakcyjnego, będzie obniżona masa pojazdów, co wpłynie na redukcję kosztów eksploatacyjnych. Pojazd będzie wyposażony w nowoczesny układ napędu elektrycznego z układem sterowania optymalizującym zużycie energii, system odzyskiwania i gromadzenia energii hamowania do wykorzystywania w trakcie kolejnych rozruchów.

Pojazd w zależności od specyfikacji wymaganej przez operatora będzie się charakteryzował pojemnością: ok. 170 miejsc siedzących, 160 miejsc stojących, wytrzymałością statyczną:  kategorii PII wg EN-PN 12663 i odpornością  zderzeniową C1 wg EN-PN 15227. Pociąg będzie spełniał wyma­ga­­nia TSI LOC&PAS, TSI NOI, TSI SRT, TSI PRM, TSI CCS.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega
Aktualne wydanie PGT 36-37/2017
© 2017 by Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o.
Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o., ul. Kieślowskiego 3c/30, 02-962 Warszawa
Tel.: +48-22-620 92 14
KRS: 45946 , Regon: 010269289 , NIP: 526-00-10-038 , Kapitał zakładowy: 100.000 PLN
Prezes Zarządu: Alicja Ferdynus