LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
17 października 2018 r.
Reklama   +48 22 620 92 04       Kontakt 
www.pgt.plKontrakt na budowę tunelu w Świnoujściu podpisany
Transport wodny

Kontrakt na budowę tunelu w Świnoujściu podpisany

Nowa przeprawa powstać ma za 4 lata

25 września 2018 r.   |  HH

W ubiegłym tygodniu, w obecności premiera Mateusza Morawieckiego, podpisano umowę dotyczącą budowy tunelu w Świnoujściu, który połączy wyspy Uznam i Wolin. To jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce.


Fot. UM Świnoujście

Będziemy pilnować każdego dnia, żeby za cztery lata tunel został rzeczywiście otwarty, żeby to połączenie okazało się faktem - powiedział premier podczas uroczystości.

Kontrakt na budowę nowej przeprawy podpisał prezydent miasta Świnoujście Janusz Żmurkiewicz wraz z przedstawicielami konsorcjum, którego liderem jest firma Porr S.A.

Tunel połączyć ma wyspy, rozdzielone rzeką Świną, która stanowi część toru wodnego do portu w Szczecinie. Całkowita długość nowej przeprawy wyniesie ok. 3,4 km, z czego ponad 1,4 km będzie stanowił jednorurowy tunel o wewnętrznej średnicy 12 m. W środku znajdzie się dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m. Poniżej jezdni powstanie również tunel ewakuacyjny. Całość zostanie wykonana w technologii tarczy drążonej TBM.

Tunel zaprojektuje i wybuduje Porr S.A. (lider konsorcjum), Porr Bau GmbH (Austria), Gulermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhut AS (Turcja) oraz Energopol Szczecin S.A. Inżynierem kontraktu jest Sweco Consulting z Poznania (lider konsorcjum), Sweco GmbH z Bremy i Lafrentz Polska z Poznania. Wykonawca inwestycji będzie miał 48 miesięcy od daty podpisania umowy na wybudowanie tunelu.

Łączna wartość inwestycji to ponad 912 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wyniesie ponad 775 mln zł. Środki pochodzą z Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Obecnie kierowcy w Świnoujściu mogą przemieszczać się między wyspami Wolin a Uznam wyłącznie promami kursującymi przez Świnę. Nie posiadają one wystarczającej przepustowości, co powoduje często (zwłaszcza w wakacje) długi czas oczekiwania. Ponadto, w wypadku niesprzyjających warunków pogodowych, zdarza się, że Świnoujście jest odcięte od reszty kraju. Powstanie tunelu zlikwiduje te niedogodności.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega
Aktualne wydanie PGT 40-41/2018
© 2017 by Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o.
Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o., ul. Kieślowskiego 3c/30, 02-962 Warszawa
Tel.: +48 22 620 92 14
KRS: 45946, Regon: 010269289, NIP: 526-00-10-038, Kapitał zakładowy: 100 000 PLN
Prezes Zarządu: Alicja Ferdynus