LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
20 listopada 2017 r.
Reklama   +48 22 620 92 04       Kontakt 
www.pgt.plKomitet Regionów na rzecz rewitalizacji
Transport wodny

Komitet Regionów na rzecz rewitalizacji

80 mld euro dla unijnych portów

16 czerwca 2016 r.   |  Ewa Grunert

Jakie będą miasta i porty za parę lat, kiedy rozwinie się inteligentna gospodarka morska, nastąpi rewitalizacja miast portowych w takich obszarach jak infrastruktura, turystyka, kultura, czy przemysł? Jaka będzie współpraca administracji morskich z administracją regionalną i rządową?


Prelegenci spotkania / Fot. Ewa Grunert

O tych problemach dyskutowano podczas seminarium Grupy Przymierza Europejskiego (EA) w Europejskim Komitecie Regionów, które odbyło się 6 VI 2016 r. w Gdyni, z udziałem Jerzego Buzka, przewodniczącego komisji przemysłu, badań naukowych i energii w Parlamencie Europejskim.

Zdaniem Jerzego Buzka miasta portowe mają ogromny potencjał dla rozwoju nie tylko samych portów, ale także połączeń kolejowych, drogowych, ale przede wszystkim logistyki związanej z obsługą portów. Nowoczesne sieci cyfrowe w całej Unii mają kluczowe znaczenie – podkreślił były premier.

Stocznie. Podczas seminarium zwrócono uwagę na szybki rozwój stoczni na przestrzeni ostatnich lat. Po bankructwie w 2004 r., polskie stocznie, a zwłaszcza dawna Stocznia Gdynia, dokonały gruntownej przemiany.

Gdyńska Stocznia Crist po restrukturyzacji i prywatyzacji stała się wiodącą nie tylko pod względem produkowanych jednostek, ale pod względem projektowania nowych statków. Buduje jednostki zdolne do stawiania elektrowni wiatrowych i inne jednostki specjalistyczne, np. typu off shore.

Członkowie Grupy EA przyjęli deklarację na rzecz rewitalizacji miast portowych. Mają one w Europie różne problemy z zagospodarowaniem swoich terenów. Irlandzki port Cork, jeden z podstawowych w sieci TEN-T, próbuje pogodzić ruch statków handlowych, wydobywanie ropy, modernizację miasta z turystyką morską, zwłaszcza z zawinięciami dużych wycieczkowców.

Miasto Kłajpeda postawiło na większy rozwój kultury w najszerszym tego słowa znaczeniu, a port Lerwick na wyspach szetlandzkich, obsługujący rocznie 5 tys. statków, (jeden z głównych ośrodków w Wielkiej Brytanii do przetwarzania i sprzedaży, wysyłki i owoców oraz importowania i eksportowania materiałów eksploatacyjnych, produktów, pojazdów i zwierząt) zamierza rozwinąć rybołówstwo.

Priorytety. Priorytetami Komisji Regionów na lata 2015-2020 jest zapewnienie zrównoważonego rozwoju Unii nie tylko pod względem gospodarczym, ale również społecznym i ekologicznym. – Polityka spójności i fundusze strukturalne idą w kierunku powiązania restrukturyzacji portów, stoczni z polityką innowacji, co nie jest takie proste – powiedział Jerzy Buzek.

W latach 2007–2014 na te cele Unia przeznaczyła 55 mld euro, w nowej perspektywie rozliczeniowej jest to 80 mld euro. 1,3 tys. portów w Unii może stać się pionierami tej polityki.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega
Aktualne wydanie PGT 44-45/2017
© 2017 by Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o.
Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o., ul. Kieślowskiego 3c/30, 02-962 Warszawa
Tel.: +48-22-620 92 14
KRS: 45946 , Regon: 010269289 , NIP: 526-00-10-038 , Kapitał zakładowy: 100.000 PLN
Prezes Zarządu: Alicja Ferdynus