LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
22 listopada 2018 r.
Reklama   +48 22 620 92 04       Kontakt 
www.pgt.plHiszpańska kolej dodaje gazu
Transport szynowy

Hiszpańska kolej dodaje gazu

W planach stopniowe wycofywanie pojazdów na olej napędowy

16 lutego 2018 r.   |  Marcin Zatyka

Renfe, państwowy przewoźnik kolejowy w Hiszpanii, planuje włączyć do swego taboru pociągi na skroplony gaz ziemny. W styczniu ruszyły pierwsze testy nowych pojazdów.


Rząd Hiszpanii uruchamia plan oszczędzania energii w sektorze kolejowym / Fot. Marcin Zatyka

O zamianie zasilania pociągów z oleju napędowego na skroplony gaz ziemny mówiło się w Hiszpanii od kilku lat. Podkreślano, że stale unowocześniany tabor, w którego skład wchodzą m.in. jednostki TGV, nie powinien psuć sobie reputacji pojazdami napędzanymi dieslem. Pociągi takie wciąż kursują w wielu hiszpańskich prowincjach, zazwyczaj w terenie górzystym, wywołując negatywne opinie części społeczeństwa, a szczególnie środowisk ekologicznych.

Jak wyjaśnił hiszpański minister robót publicznych i transportu Inigo de la Serna, zmiana zasilania z oleju napędowego na skroplony gaz ziemny jest pierwszą tego typu inwestycją w Europie, a także w skali światowej jeśli chodzi o pociągi pasażerskie.

Faza testów. Na początku stycznia ruszyły pierwsze pociągi zasilane skroplonym gazem ziemnym. Faza testów prowadzona jest na linii łączącej gminy Figaredo i Trubia. Szacujemy, że próby nowego taboru potrwają przez około cztery miesiące. Ich celem będzie sprawdzenie zalet ekologicznych oraz ekonomicznych – ujawnił Inigo de la Serna.

Wprawdzie testy nie dobiegły jeszcze końca, ale eksperci ds. transportu twierdzą, że nowe pociągi zostaną włączone do sieci kolejowej wkrótce po zakończeniu okresu próbnego. Już podczas zeszłorocznej jesieni kierownictwo spółki Renfe zapowiedziało też, iż nie będzie więcej zamawiać pociągów na olej napędowy. Przewoźnik kolejowy ma już także gotowe założenia dostaw surowca. Wstępny kontrakt został zawarty z dwoma hiszpańskimi spółkami energetycznymi: Gas Natural Fenosa oraz Enagas, a nad przebiegiem wdrażania ekologicznych lokomotyw czuwa już francuskie towarzystwo klasyfikacyjne Bureau Veritas.

Oszczędności na energii. W styczniu rozpoczęły się również testy nowatorskiego programu oszczędzania energii na trakcjach kolejowych. Nowe rozwiązania będą sprawdzane przez około dwa lata przez Adif, hiszpańskie przedsiębiorstwo państwowe odpowiedzialne za budowę oraz zarządzanie większością infrastruktury kolejowej w tym kraju. Program prowadzony będzie w ramach strategii Smart Grid Ferroviario, czyli inteligentnej platformy zarządzania energią, która obejmie zarówno sieć pociągów szybkiej kolei TGV, jak i tradycyjne linie pasażerskie. Celem tego projektu jest podejmowanie przez zarządzających siecią kolejową decyzji co do dostosowania dostarczanej energii do realnego zapotrzebowania kursujących po kraju pociągów – powiedział de la Serna.

Zarówno nowa platforma zarządzania energią w czasie realnym na torach jak i stopniowe wycofywanie pojazdów napędzanych olejem napędowym w Hiszpanii ma służyć wykonaniu rządowego projektu o nazwie “Pojazd Energii Alternatywnych”, jaki Madryt założył na lata 2014-2020. Stanowi on ważny element przygotowywanej właśnie przez rząd nowej ustawy o Zmianie Klimatycznej i Transformacji Energetycznej. Z szacunków ministerstwa energii wynika bowiem, że tabor kolejowy Hiszpanii zużywa około połowę energii elektrycznej wykorzystywanej przez branżę transportową w tym kraju.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega
Aktualne wydanie PGT 47-48/2018
© 2017 by Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o.
Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o., ul. Kieślowskiego 3c/30, 02-962 Warszawa
Tel.: +48 22 620 92 14
KRS: 45946, Regon: 010269289, NIP: 526-00-10-038, Kapitał zakładowy: 100 000 PLN
Prezes Zarządu: Alicja Ferdynus