LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
18 listopada 2018 r.
Reklama   +48 22 620 92 04       Kontakt 
www.pgt.plEkspansja zagraniczna polskich firm
Transport drogowy

Ekspansja zagraniczna polskich firm

W ramach Ekonomicznego Kongresu Gospodarczego w Katowicach

21 czerwca 2016 r.   |  AS

Wśród panelistów znalazło się wielu przedstawicieli polskich przedsiębiorstw, liderów gospodarczych, które nie obawiają się zdobywać rynków innych krajów. Co więcej - osiągają w tym sukcesy.


Uczestnicy panelu dyskusyjnego EKG / Fot. Wielton

Dyskusja odbyła się podczas majowego ósmego już, Ekonomicznego Kongresu Gospodarczego (European Economic Congress) w Katowicach.

Duże firmy dają przykład. Rola eksportu w krajowym PKB rośnie z roku na rok. Jak zauważył Janusz Piechociński, były wicepremier i minister gospodarki, jest to w dużej mierze zasługą kilku dużych firm, które umocniły swoją światową pozycję i pociągnęły za sobą dziesiątki mniejszych przedsiębiorców.

Podkreślił jednak, że wyjście w świat mogłoby być jeszcze bardziej spektakularne, gdyby nie ograniczenia finansowe, które dla wielu firm wciąż są barierą nie do przeskoczenia. Etat przedstawiciela handlowego, poza jego pensją w kraju, to na chińskim czy malezyjskim rynku koszt w wysokości minimum 50 tys. zł miesięcznie. W skali roku to 600 tys. zł. Którą z małych i średnich firm stać na to, by utrzymać taki etat? – pytał retorycznie polityk.

Przejęcia. Rodzime przedsiębiorstwa jednak coraz częściej zamiast czekać na inwestora, same przejmują zagraniczne podmioty. Zdaniem Mariusza Golca, prezesa spółki Wielton, największego w Polsce i jednego z największych w Europie producentów przyczep i naczep, biznes musi być coraz szybszy i coraz bardziej efektywny, ale pewnych rzeczy nie da się zrobić z dnia na dzień.

Golec przypomniał, jaką drogę przeszła jego firma, zanim na dobre zaznaczyła swoją obecność na zagranicznych rynkach. Wielton rośnie od 20 lat, dziś jesteśmy w 35 krajach, ale chciałbym przypomnieć, że zaczynaliśmy od zera. Firma nie byłaby w stanie rosnąć bez klarownych strategii. Od początku mieliśmy jasny cel - chcieliśmy stać się największym graczem w Polsce i to się udało – mówił Mariusz Golec.

Wyznaczanie celów. Dodał, że po osiągnięciu każdego zamierzonego celu, firma natychmiast wyznaczała sobie kolejne. I tak, po krajowym sukcesie, Wielton podbił rynek ukraiński i rosyjski, później przyszedł czas na Kazachstan, aż wreszcie spółka zaczęła podbój jeszcze trudniejszych, choć bardziej przewidywalnych rynków zachodnich. Teraz po dwóch dekadach naszym celem jest umocnienie się na trzecim miejscu w Europie. Mamy strategię i pomysł na to, jak wyprzedzić konkurentów – przekonywał prezes wieluńskiej spółki.

Podobnego zdania był Piotr Ambroziewicz, wiceprezes OT Logistics, który rozwój swojej spółki porównał do losów Wieltonu. Ekspansja zagraniczna jest niemożliwa bez pasji. Trzeba mieć chęci, wizję i odwagę, by wykonać taki krok – tłumaczył Ambroziewicz.

Proces. Z kolei jak podkreślił Mirosław Bendzera, prezes spółki Famur, potentata na rynku maszyn i urządzeń dla przemysłu wydobywczego, ekspansję zagraniczną należy traktować jako proces, do którego trzeba się odpowiednio przygotować.

Trzeba wiedzieć w jakich warunkach będziemy funkcjonować, poznać wszystkie niuanse. Famur przygotowywał się przez kilkanaście lat, by w ogóle realnie myśleć o koncepcji rozwojowej na rynkach zagranicznych – mówił Bendzera.

Koniunktura. Janusz Piechociński przypomniał, że można mieć właściwą strategię i dobry pomysł, ale w drodze na globalny szczyt to może nie wystarczyć. Eksport w dużej mierze jest zależny od koniunktury, zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej. W pierwszym kwartale tego roku ta koniunktura jest niekorzystna. Przed nami potencjalny Brexit, mamy stagnację w Chinach, kryzys gospodarki prorosyjskiej i dramatyczną sytuację w Brazylii. Moim zdaniem kryzys przeinwestowania gospodarki chińskiej będzie dla Polski dużo trudniejszy do przejścia niż kryzys hipoteczny w USA – prognozował Piechociński.

Jednak nie musi być wcale tak źle jak mogłoby się wydawać. Zdaniem byłego wicepremiera, kluczem do sukcesu jest nie tylko doświadczenie i zmysł inwestycyjny, ale przede wszystkim wystrzeganie się często powtarzanych błędów. Na rynkach trzecich nie możemy ze sobą rywalizować. Są sektory, w których wojna cenowa doprowadza do spadku, a następnie braku rentowności – przestrzegał polityk.

Budowanie pozycji. Jako dobry przykład podał spółkę Wielton. Wielton był w drugiej dziesiątce w Europie, dziś jest w czołówce, przejął dwóch dużych zagranicznych konkurentów (francuski Fruehauf i włoski Italiana Rimorchi), buduje nowe rynki na Wschodzie i umacnia swoją pozycję w Europie.To jest okręt flagowy, który osiągnął silną pozycję międzynarodową. Jeśli Wielton sprzeda więcej sprzętu, przełoży się to na wzrosty również u innych producentów np. felg, opon itd.– stwierdził Piechociński.

Wiceprezes BGK Jerzy Jacek Szugajew dodał, że zdobywanie kolejnych regionów Starego Kontynentu to wielki sukces, ale na tym nasze firmy nie powinny poprzestać. Europa to za mało. Kierunki, które ostatnio wspieramy to m.in. Afryka. Potencjał, który jest mierzony w populacji kontynentu i w potrzebach tych rynków jest olbrzymi, a póki co udział Afryki w eksporcie to mniej niż 1 proc. Nasi przedsiębiorcy mogą tam jeszcze sporo zrobić – zapewniał Szugajew.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega
Aktualne wydanie PGT 44-45/2018
© 2017 by Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o.
Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o., ul. Kieślowskiego 3c/30, 02-962 Warszawa
Tel.: +48 22 620 92 14
KRS: 45946, Regon: 010269289, NIP: 526-00-10-038, Kapitał zakładowy: 100 000 PLN
Prezes Zarządu: Alicja Ferdynus