LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TESTY AUT TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
24 marca 2019 r.
Reklama   +48 22 620 92 04     Kontakt 
www.pgt.plDobre trzy kwartały Portu w Gdańsku
Transport wodny

Dobre trzy kwartały Portu w Gdańsku

W planach duże inwestycje

15 grudnia 2018 r.   |  Ewa Grunert

Port gdański, po podsumowaniu trzech kwartałów 2018 r., przeładował niemal 36,5 mln t, czyli o 28% więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego, kiedy to zakończył on rok historycznym rekordem przeładunków – ponad 40,6 mln t towarów.


Nabrzeże Bytomskie w gdańskim porcie   |   Fot. Port Gdańsk

Druga połowa roku 2018 pokazuje, że dynamiczny rozwój pozwala na utrzymanie 4. pozycji w rankingu największych portu na Bałtyku. Od znajdującego się na 3. miejscu Primorska port gdański dzieli zaledwie 3,3 mln t towarów.

W ciągu pierwszych 9 miesięcy 2018 r. w porcie przeładowano niemal 16 mln t drobnicy – to rekordowy wynik, wyższy od ubiegłorocznego o 24,5%.

W lwiej części to zasługa drobnicy skonteneryzowanej. Znów padł rekord, ponieważ w tej grupie ładunkowej przeładowaliśmy niemal 15 mln t. A to o 28,5% więcej niż rok temu. Dzięki temu umocniliśmy swoją pozycję drugiego największego portu kontenerowego na Bałtyku – podkreśla Adam Kłos, dyrektor handlowy ZMPG. - Wśród ładunków drobnicowych znaczący wzrost osiągnęły nowe auta, których przeładowano ponad 61 tys., czyli o 14,6% więcej niż po 3 kwartałach ubiegłego roku.

Kolejny rekord, 11,5 mln t, port zanotował w przeładunkach paliw, co stanowi o 5% więcej niż w bardzo dobrym roku 2015. Samej ropy przeładowano ok. 9 mln t, czyli prawie 35% więcej niż w tym samym okresie 2017 r. Z kolei paliwo lotnicze wzrosło o ponad 97%, benzyna o prawie 38%.

Powodzeniem cieszą się przeładunki węgla, którego w ciągu 9 miesięcy 2018 r. przeładowano prawie 5,5 mln t. Takiego wzrostu do tej pory w porcie nie odnotowano. Dobre wyniki osiągnęła także grupa innych masowych 2,7 mln t, wzrost osiągnęły kruszywa – 16% w stosunku rok do roku. Rośnie także ilość przeładowywanego drewna, którego do końca września obsłużono 325 tys. t.

Inwestycje. W porcie, oprócz przeładunków, wzrasta także liczba zawinięć statków handlowych. W ciągu 3 kwartałów 2017 roku zawinęło tu 1869 jednostek handlowych, w tym roku jest ich już o 269 więcej – 2138.

Jednak działalność portu gdańskiego nie opiera się tylko na obrotach towarowych. Zarząd portu stale inwestuje w budowę nowej infrastruktury, która pozwoli na usprawnianie i unowocześnianie obsługi klientów. W Porcie Północnym portu Gdańsk wmurowano kamień węgielny pod budowę nowego wiaduktu przy ul. Kontenerowej. Będzie to jeden z kilku realizowanych projektów inwestycyjnych, których wspólnym celem jest rozbudowa dróg oraz torów kolejowych.

Przebudowane zostaną ulice: Witolda Poinca, Kontenerowa i Budowniczych Portu Północnego. Powstanie dłuższy odcinek ulicy Nowa Portowa oraz dodatkowy tor do terminalu DCT, a także nowe tory do terminali węglowych. Program inwestycji zakłada też montaż nowoczesnego systemu sterowania ruchem kolejowym oraz parking, tzw. buforowy, dla samochodów ciężarowych - pierwszy  w tej  części portu. Wszystkie te zadania zyskały 85% dofinansowania z unijnego programu CEF (Łącząc Europę). Prace przeprowadzi sopocka firma NDI. Wartość kontraktu wynosi 175,84 mln zł.

Port Centralny. Jednak najważniejszą inwestycją będzie budowa Portu Centralnego, która musi uwzględniać rozwój portu na kolejne kilkadziesiąt lat. - Wielobranżowy zespół specjalistów opracował m.in. prognozy popytu i ruchu pasażerskiego, inwentaryzację technicznej infrastruktury, opinię geotechniczną, analizę warunków naturalnych oraz kwerendę archeologiczną – powiedział Krzysztof Postoła, generalny projektant Portu Centralnego w Projmors. - Konsorcjum kładzie nacisk na zdefiniowanie głównych potrzeb infrastrukturalnych oraz kierunki na polu przemysłowym i logistycznym, jakie powinien obrać Port Centralny w perspektywie od roku 2025 do 2050.

Port Centralny zostanie wybudowany i sfinansowany z zastosowaniem formuły Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Inwestycja o planowanej powierzchni ok 500 ha z docelową liczbą do 8 terminali, pozwoli przeładowywać w Porcie Gdańsk nawet 100 mln t ładunków rocznie.

Władze portu gdańskiego liczą na obsługę ładunków tranzytowych z państw leżących na południu Europy. Port gdański, z racji swojego usytuowania, może stać się kluczowym hubem, którego naturalnym zapleczem w zakresie obsługi tranzytowej są m.in. Słowacja, Czechy, Białoruś, czy północna Ukraina - mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Całkowity obszar terytorium państw podlegających zasięgowi rynkowemu gdańskiego portu obejmuje rynek liczący co najmniej 100 mln konsumentów.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega