LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
17 listopada 2018 r.
Reklama   +48 22 620 92 04       Kontakt 
www.pgt.plDo najcięższych zadań
Transport drogowy

Do najcięższych zadań

Stal, która zniesie wszystko

23 sierpnia 2018 r.   |  AS

Jednym z najważniejszych praw rynku samochodów użytkowych jest stałe dążenie do zmniejszenia wagi zabudów przy jednoczesnym zachowaniu ich trwałości. Mniejsza grubość stali teoretycznie pociągać mogłaby za sobą obniżenie jakości - sztywności i wytrzymałości, ale dzisiejsze zabudowy produkowane są z coraz lepszych materiałów.


Zabudowa W1MV ze stali Hardox – doskonała do pracy w najtrudniejszych warunkach w kopalniach / Fot. KH-Kipper

Wytrzymałość nowoczesnych stali znacznie przewyższa te stosowane jeszcze kilka, kilkanaście lat temu, a to pozwala na użycie zaskakująco cienkich blach przy zachowaniu właściwych parametrów. Większość zabudów KH-Kipper powstaje ze stali Hardox i Strenx od szwedzkiego producenta SSAB. Stosowana jest wszędzie tam gdzie ważna jest waga i wytrzymałość, czyli zarówno w zabudowach na większych 5- lub 4-osiowych podwoziach, jak i w tych mniejszych - 2-osiowych.

Pomimo znacznie wyższych parametrów wytrzymałościowych w porównaniu do innych popularnie stosowanych stali, Strenx jest łatwa w obróbce, a to umożliwia projektowanie i wytwarzanie elementów o bardziej skomplikowanych kształtach i lepiej dostosowanych do danej konstrukcji.

Dla firmy KH-Kipper zastosowanie cieńszych materiałów, takich jak Strenx i Hardox, oznacza zwykle mniej spawania, mniej tzw. wtrącenia ciepła, a zatem zachowanie właściwości wytrzymałościowych materiału i szybszą produkcję. Klient ostateczny natomiast otrzymuje z kolei lżejszy i tańszy produkt oraz krótszy termin realizacji.

Od projektu. Współpraca z wytwórcą stali jest dla producenta zabudów szczególnie ważna na etapie tworzenia prototypów, bez których nie byłoby możliwe dostarczanie klientom nowych rozwiązań. W praktyce SSAB zapewnia dostęp do swojego szerokiego know-how: najnowszej wiedzy produktowej producenta, praktyk warsztatowych, pierwszeństwo dostępu do poznania nowych innowacyjnych sposobów projektowania, wsparcia w rozwiązywaniu problemów serwisowych.

Posługując się konkretnymi przykładami warto wspomnieć o niedawno opracowanym projekcie nowej zabudowy kopalnianej KH-Kipper (W1MV), w której umiejętnie wykorzystano sprężyste właściwości stali Hardox.

Dodatkowych wzmocnień w postaci profili poprzecznych zabudowach KH-Kipper nie stosuje się właściwie już od dawna. Mniejsza ilość lub całkowity ich brak niesie za sobą obniżenie wagi zabudowy oraz mniej połączeń spawanych, czyli zarazem mniejsze odkształcenia. Dzięki wyeliminowaniu zbędnych elementów uzyskano efekt sprężystości konstrukcji, co przekłada się na zwiększenie trwałości skrzyni i jej odporności na uszkodzenia.

Podłoga w zabudowie WM1V kiedyś była wykonywana z 3 warstw: stali i gumy amortyzującej, teraz – wykonuje się ją z jednej warstwy stali Hardox. Pomimo prostszej konstrukcji podłogi, energia kinetyczna uderzeń towarzyszących załadunkowi odłamków skalnych o dużej frakcji jest doskonale rozpraszana.

Wytrzymała. Zabudowę W1MV zaprojektowano do pracy w najtrudniejszych warunkach eksploatacyjnych w kopalniach: w czasie transportu materiału o dużej frakcji jest narażona na nieustanne zużycie. Wykorzystywana do transportu urobku z miejsca wydobycia do kruszarki, po odpowiednim przygotowaniu drogi transportowej może z powodzeniem zastąpić wozidło. Wielofunkcyjność daje znaczną przewagę zabudowom samowyładowczym na podwoziach nad wozidłami: mogą służyć do transportu ładunków po różnego rodzaju drogach - od kopalń po drogi publiczne.

Ich zaletą jest także uniwersalność zastosowań: mogą być używane do rozmaitych ładunków - węgla, antracytu lub rudy metali. Po specjalnym przygotowaniu z użyciem stali Toolox, zabudowa może być stosowana do transportu gorącej szlaki o temperaturze 500 stopni Celsjusza. Właściwości stali Toolox nadają jej wytrzymałość na zużycie i wysokie temperatury.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega
Aktualne wydanie PGT 44-45/2018
© 2017 by Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o.
Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o., ul. Kieślowskiego 3c/30, 02-962 Warszawa
Tel.: +48 22 620 92 14
KRS: 45946, Regon: 010269289, NIP: 526-00-10-038, Kapitał zakładowy: 100 000 PLN
Prezes Zarządu: Alicja Ferdynus