Raben Group
LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
08 lipca 2020 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
UTA
www.pgt.plCzy zakup przez PLL LOT niemieckich linii lotniczych Condor to dobra decyzja biznesowa?
Transport lotniczy

Czy zakup przez PLL LOT niemieckich linii lotniczych Condor to dobra decyzja biznesowa?

Pytamy prof. dr hab. Elżbietę Marciszewską, kierownik Katedry Biznesu w Transporcie w Szkole Głównej Handlowej

24 marca 2020 r.   |  Janusz Mincewicz

Żeby ocenić czy decyzja ta jest dobra musiałabym mieć większą wiedzę na temat tej transakcji, a także na temat kondycji finansowej i przyszłości rynkowej linii Condor Air. Wiemy tylko, że do spłacenia jest 380 milionów euro , na które inwestor musi wygospodarować środki. Do tego jeszcze wartość firmy trzeba doliczyć. Nie wiemy kto de facto ma sfinansować zakup tego przewoźnika, który zagrożony był bankructwem z powodu upadku najstarszego biura turystycznego Thomas Cook, największego klienta Condora.


prof. dr hab. Elżbieta Marciszewska, kierownik Katedry Biznesu w Transporcie, Szkoła Główna Handlowa   |   Fot. Archiwum PGT

PLL LOT po uzyskaniu pakietu pomocowego w 2014 roku na proces restrukturyzacji powinien być świadom tego, że przez 10 lat nie może korzystać z żadnych form pomocy publicznej. Inni przewoźnicy europejscy, a przede wszystkim Lufthansa będą zapewne uważnie śledzić sposób finansowania tej transakcji , a z informacji medialnych wynika, że to konsorcjum banków należących do Skarbu Państwa pod szyldem PGL będzie faktycznym płatnikiem.

W dotychczasowym modelu biznesowym Condora to Lufthansa była głównym jego partnerem na rynku lotniczym, stąd stosunek Lufthansy do tej transakcji wart jest uwagi, gdyż to nie tylko partnerstwo w programie lojalnościowym, ale przede wszystkim skomunikowanie połączeń dalekiego zasięgu Condora na lotnisku we Frankfurcie z lotami regionalnymi Lufthansy czyniło biznes Condora bardzo efektywnym. Lufthansa zasilała potoki pasażerów Condora na dalekich trasach i chyba trudno oczekiwać, że tak pozostanie w przypadku przejęcia Condora przez konkurencyjny dla Lufthansy LOT.

Bez wątpienia przejęcie Condora może wzmocnić potencjał rynkowy LOTu w związku z prawie podwojeniem skali jego działania. Trudno jednak jest ocenić czy Condor nadal będzie miał takie możliwości rozwoju jak w przypadku współpracy z biurem Thomas Cook i Lufthansą. Jawią się też pytania o strukturę i kompatybilność flot obu przewoźników, o kwestie społeczne i socjalne załóg (silne niemieckie związki zawodowe), presję na płace i różnice w kulturze organizacyjnej obu firm. Nie wiadomo czy uda się utrzymać sloty Condora na frankfurckim lotnisku. Nie ma też jasności co do sposobu włączenia linii Condor do długookresowej strategii rozwoju PLL LOT w kontekście budowy CPK. Jaki będzie model biznesowy naszego przewoźnika, czy będzie to jak powszechnie się komunikuje duży przewoźnik hubowy, czy też obsługujący rożne segmenty rynku lotniczego w tym ruch czarterowy.

Należy mieć wątpliwości czy uda się odebrać silnym operatorom europejskim oraz z Zatoki Perskiej pasażerów z ich portów hubowych. Trudna też jest odpowiedź na pytanie czy transakcja zakupu Condora wpłynie pozytywnie na rozwój organiczny LOT-u w ramach holdingu. Warto też na koniec wspomnieć o nasilającym się trendzie uznającym „latanie” za przejaw braku odpowiedzialności za środowisko i przyszłość klimatyczną świata. Ostatnie zdarzenia losowe, takie jak epidemia koronawirusa, zaburzają trendy rozwojowe i stwarzają wiele problemów zarówno dla branży turystycznej jak i lotniczej, podobnie jak kiedyś SARS.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega