LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
14 listopada 2018 r.
Reklama   +48 22 620 92 04       Kontakt 
www.pgt.plBurak zmienia się w pomarańczę
Transport szynowy

Burak zmienia się w pomarańczę

PR modernizują pociągi i inwestują w nowe zaplecze techniczne

6 października 2015 r.   |  Mikołaj Marszycki

Na tegorocznych targach TRAKO 2015 największy polski przewoźnik kolejowy zaprezentował pierwszy z 21 zmodernizowanych składów elektrycznych w nowych barwach. Przewozy Regionalne zainwestują w sumie 500 mln zł w nowe i zmodernizowane pociągi. Spółka przeprowadzi również projekt rozwoju zaplecza technicznego.

Do 2018 r. 60% naszych pociągów będzie nowych lub całkowicie zmodernizowanych, a pierwsze z nich wyjadą na tory jeszcze w tym roku - nie krył zadowolenia prezes Przewozów Regionalnych Tomasz Pasikowski, podczas spotkania z dziennikarzami pierwszego dnia gdańskich targów.

Wciąż widzimy konieczność zmniejszania kosztów. Zamierzamy w tym i w kolejnych latach w ramach restrukturyzacji obniżyć bazę kosztową o prawie 200 mln zł rocznie - zaznaczył Wojciech Kroskowski, dyrektor finansowy spółki.

Z buraka pomarańcza. Stojący tu pojazd to wyjątkowy w skali Polski przykład zamiany buraka w piękną pomarańczę - skomentował dowcipnie wygląd pierwszego ze zmodernizowanych ezt EN57 Sławomir Żałobka, podsekretarz stanu MIR, podczas oficjalnej prezentacji skłądu na targach TRAKO 2015. Minister nawiązał tymi słowami do poprzedniego wyglądu pociągu. Ten pojazd to czytelny sygnał dla pasażerów - zmieniamy się - dodał Pasikowski i poinformował jednocześnie zgromadzonych, iż zakończono proces notyfikacji dokumentów dotyczących restrukturyzacji w Komisji Europejskiej. Oznacza to, że czekamy teraz na decyzję KE, nie wątpię, że pozytywną - dodał.

Popularnego "buraka" zmodernizował ZNTK "Mińsk Mazowiecki". Odnowiony pojazd wyróżnia się nowocześnie zaaranżowanym wnętrzem (siedzenia, drzwi wejściowe, pulpit maszynisty), systemem informacji audiowizualnej, klimatyzacją, udogodnieniami dla osób niepełnosprawnych i podróżujących z rowerami oraz pomarańczowo-granatową kolorystyką. Efektowny lifting zapewniły środki unijne w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Modernizacje i zakupy. W ramach restrukturyzacji w latach 2016-2018 pełna modernizacja objąć ma m.in. 43 pociągi EZT (ich przeciętny wiek wynosi ponad 35 lat), a modernizacja podstawowa ok. 160 takich składów. Dodatkowo przewoźnik planuje zakup czterech nowych pojazdów elektrycznych oraz trzech autobusów szynowych.

Aby przygotować się do obsługi technicznej pojazdów, spółka podpisała we wrześniu umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych o dofinansowanie projektu, w ramach którego zainwestuje w modernizację i rozwój swojego zaplecza technicznego. Jego całkowita wartość wyniesie 71,5 mln zł, z czego ponad 42,5 mln zł stanowić będą środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej. Obejmie on swym zasięgiem 10 województw.

Nowe zaplecze techniczne. W ramach umowy Przewozy Regionalne wyposażą swoje punkty utrzymania taboru (Białystok, Iława, Kędzierzyn-Koźle, Kołobrzeg, Kruszewiec, Leszno, Lublin, Łódź, Łuków, Olsztyn, Poznań, Rzepin, Skarżysko-Kamienna, Szczecin, Wrocław) w nowoczesne urządzenia oraz dokonają modernizacji infrastruktury kolejowej znajdującej się na ich terenie. Dzięki środkom unijnym powstaną nowe obiekty o podwyższonym standardzie, a te istniejące zostaną rozbudowane i unowocześnione.

W katalogu inwestycji znalazły się też modernizacje torów, rozjazdów, sieci trakcyjnych i budynków, a także zakupy i remonty sprzętu służącego do utrzymania taboru pociągów, m.in. dźwigów, wózków widłowych, wiertarek, suwnic, pras hydraulicznych, stanowisk diagnostycznych oraz kanałów rewizyjnych.

Dzięki prowadzonym inwestycjom przewoźnik będzie dysponował zapleczem technicznym, które w większym stopniu zaspokoi jego obecne i przyszłe potrzeby serwisowe. Efektem zakończenia projektu będzie również poprawa warunków funkcjonowania dużej części kolejowych połączeń regionalnych w Polsce, co z kolei wpłynie na wzrost bezpieczeństwa i komfortu podróżowania pasażerów.

Plan restrukturyzacji zakłada także zmianę całościowego modelu organizacyjnego funkcjonowania firmy i zwiększenie jej wydajności. PR chcą to uczynić m.in. poprzez: zaprojektowanie nowej architektury IT i budowę nowego modelu sprzedaży przez Internet, reorganizację obszaru utrzymania (kontrola ruchu i taboru, efektywność pracy obsługi, logistyki, magazynowania), wdrożenie nowego modelu zakupu oraz rozliczania energii.

Istotnym elementem planu jest również optymalizacja zatrudnienia. W ramach ustalonego ze związkami zawodowymi Programu Dobrowolnych Odejść, ma on objąć w ciągu czterech lat ok. 2 tys. pracowników. Jego koszty szacuje się na 107 mln zł.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega
Aktualne wydanie PGT 44-45/2018
© 2017 by Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o.
Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o., ul. Kieślowskiego 3c/30, 02-962 Warszawa
Tel.: +48 22 620 92 14
KRS: 45946, Regon: 010269289, NIP: 526-00-10-038, Kapitał zakładowy: 100 000 PLN
Prezes Zarządu: Alicja Ferdynus