LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
20 listopada 2017 r.
Reklama   +48 22 620 92 04       Kontakt 
www.pgt.plBlisko 35 tys. nowych samolotów do 2036 r.?
Transport lotniczy

Blisko 35 tys. nowych samolotów do 2036 r.?

Prognoza francuskiego koncernu lotniczego

21 czerwca 2017 r.   |  Jerzy Konwicki

Według najnowszej globalnej prognozy Airbus Global Market Forecast 2017-2036, w związku ze wzrostem ruchu o 4,4% rocznie, światowa flota samolotów pasażerskich ma zwiększyć się ponad dwukrotnie do ponad 40 tys. maszyn w ciągu następnych 20 lat.


A380 - największy obecnie samolot pasażerski / Fot. Airbus

W okresie tym prognozowane jest zwiększenie się liczby osób lecących samolotem po raz pierwszy. Rozwijać ma się turystyka i rosnąć przychody przeznaczane na podróże drogą powietrzną. Poza tym liberalizacja branży, nowe połączenia oraz ewoluujące modele biznesowe linii lotniczych stworzyć mają popyt na 34,2 tys. samolotów pasażerskich i 730 towarowych o łącznej wartości 5,3 bln dol. Ponad 70% nowych jednostek stanowić mają maszyny wąskokadłubowe, z czego 60% ma zaspokoić rosnący popyt, a 40% zastąpić te mniej paliwooszczędne.

Wzrost ruchu powietrznego jest obecnie największy na rynkach wschodzących, takich jak Chiny, Indie. Pozostała część Azji oraz Ameryka Łacińska niemal dwukrotnie przewyższa prognozowaną roczną stopę wzrostu w wysokości 3,2% na rynkachdojrzałych, takich jak Ameryka Północna oraz Europa Zachodnia. Rynki wschodzące, na których obecnie mieszka 6,4 mld z liczącej 7,4 mld osób światowej populacji, w 2036 r. będą reprezentować niemal 50% prywatnej konsumpcji na świecie.

 W ciągu następnych 20 lat prognozuje się, że 41% nowych dostaw trafi do regionu Azji i Pacyfiku, 20% do Europy i 16% do Ameryki Północnej. Klasa średnia powiększy się niemal dwukrotnie do blisko 5 mld osób, a rosnący dobrobyt sprawić ma, że lotnictwo stanie się bardziej dostępne zwłaszcza w gospodarkach wschodzących, gdzie wydatki na przewozy lotnicze podwoją się.

Według założeń Airbusa podwojenie floty komercyjnej w ciągu następnych 20 lat wymagać będzie również wyszkolenia 530 tys. nowych pilotów i 550 tys. techników serwisowych.

W segmencie szerokokadłubowym, do którego należą rodziny A330, A350 XWB i A380, producent zakłada zapotrzebowanie na ok. 10,1 tys. samolotów o wartości 2,9 bln dol. Z kolei w segmencie wąskokadłubowym, do którego należy rodzina A320neo, firma przewiduje zapotrzebowanie na około 24,8 tys. samolotów o wartości 2,4 bln dol.

Globalna prognoza rynkowa Airbusa przedstawia szczegółową analizę rozwoju światowego ruchu lotniczego, obejmującą ponad 200 kierunków ruchu pasażerskiego i towarowego, oraz pokazuje rok po roku zmiany we flotach operatorów lotniczych na całym świecie poprzez analizę floty ok. 800 pasażerskich linii lotniczych oraz 200 operatorów transportu towarowego w ciągu najbliższych 20 lat.  Obejmuje więc zapotrzebowanie rynków regionalnych na samoloty liczące ponad 100 miejsc, aż po popyt na największy dostępny obecnie samolot – A380.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega
Aktualne wydanie PGT 44-45/2017
© 2017 by Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o.
Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o., ul. Kieślowskiego 3c/30, 02-962 Warszawa
Tel.: +48-22-620 92 14
KRS: 45946 , Regon: 010269289 , NIP: 526-00-10-038 , Kapitał zakładowy: 100.000 PLN
Prezes Zarządu: Alicja Ferdynus