Polska Gazeta Transportowa
LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TESTY AUT TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
23 września 2019 r.
Reklama   +48 22 620 92 04     Kontakt 
www.pgt.pl12 nowych pociągów za ponad 1 mld zł
Transport szynowy

12 nowych pociągów za ponad 1 mld zł

PKP Intercity konsekwentnie realizuje strategię taborową

27 sierpnia 2019 r.   |  Mikołaj Marszycki

PKP Intercity podpisało umowę ze spółką Stadler Polska na dostawę 12 nowych, ośmioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Kontrakt podpisany 21 VIII w Siedlcach wart jest ponad 1 mld zł. Przewoźnik planuje w II półroczu 2019 r. ogłaszanie wielu nowych postępowań przetargowych mających na celu dalsze wzmacnianie parku taborowego.


To niezwykle ważna umowa, która przybliża spółkę do zapewnienia kolei bezpiecznej, komfortowej i punktualnej. Stale rosnąca liczba pasażerów to najlepszy dowód, że polska kolej podąża właściwym torem. Oznacza także, że niezbędne jest nie tylko utrzymanie dotychczasowego taboru na wysokim poziomie, lecz także zakup nowego umożliwiającego rozszerzanie oferty – powiedział obecny przy podpisywaniu kontraktu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Podpisana dzisiaj umowa jest jednym z najważniejszych elementów naszej strategii taborowej. Coraz większą liczbę pasażerów naszych pociągów odbieramy jako kredyt zaufania, który otrzymujemy każdego dnia ­– dodał prezes PKP Intercity Marek Chraniuk.

Szczegóły kontraktu. Przedmiotem zawartej umowy jest dostawa 12 fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) typu FLIRT wraz z ich utrzymaniem na poziomach P1 - P4 przez okres 15 lat. Wartość zamówienia wynosi dokładnie 1,015 mld zł brutto.

Zgodnie z warunkami zamówienia, dostawa pierwszych dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych ma nastąpić w ciągu 18 miesięcy od dnia wejścia w życie umowy. Kolejne jednostki mają trafić do PKP Intercity w ciągu 48 miesięcy od podpisania kontraktu. Co ciekawe, zanim to nastąpi, dwie pierwsze z nich będą poddane eksploatacji nadzorowanej w ruchu pasażerskim przez okres od 6 do 12 miesięcy (do osiągnięcia przebiegu co najmniej 250 tys. km).

W przetargu na zakup 12 pociągów, do PKP Intercity wpłynęły dwie oferty - złożona przez konsorcjum firm Pesy Bydgoszcz i ZNTK Mińsk Mazowiecki, oraz przez Stadler Polska. Tylko ta siedleckiego producenta spełniała kryteria cenowe przetargu. PKP Intercity planowało przeznaczyć na zakup 12 nowych pociągów 1,025 mld zł brutto, a oferta złożona przez konsorcjum firm Pesy i ZNTK miała wartość 1,171 mld zł.

Wyposażenie. Pociągi, które dostarczy Stadler Polska, będą dostosowane do prędkości 160 km/godz., co pozwolić ma na efektywne korzystanie ze zmodernizowanych linii kolejowych. Będą także wyposażone w system ETCS. W nowych składach pasażerowie będą mogli skorzystać m.in. z klimatyzacji, gniazdek elektrycznych, wzmacniaczy sygnału GSM/LTE czy bezprzewodowego internetu. W czasie podróży PKP Intercity będzie mogło zaproponować ofertę gorących i zimnych dań oraz napojów, serwowanych zarówno do zajmowanego przez pasażera miejsca, jak i w części gastronomicznej. W tej ostatniej zaplanowano m.in. miejsca siedzące, przestrzeń do podwieszenia niewielkiego bagażu pod stolikami i wieszaki na ubrania. Nowe jednostki będą monitorowane. Przewidziano w nich także przestrzeń do przewozu rowerów. Ponadto będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i będą wyposażone m.in. w windy ułatwiające wsiadanie podróżnym na wózkach, a także toalety z przewijakami dla niemowląt.

Pojazdy mają posiadać 294 miejsca 2. klasy i 60 miejsc 1. klasy. Pod względem technicznym nowo powstające elektryczne zespoły trakcyjne będą zbliżone do pojazdów FLIRT ED 160, które obecnie kursują w barwach PKP Intercity, co pozwoli na ujednolicenie parku taborowego spółki.

Nowe pociągi mają być przeznaczone do realizacji międzywojewódzkich przewozów pasażerskich na terenie Polski. Wstępne plany zakładają skierowanie pojazdów na trasy Szczecin-Lublin, Szczecin-Kraków i Kraków-Lublin, co ma pozwolić na stworzenie jednolitego standardu przy wykorzystaniu obecnie posiadanego taboru na takich ciągach jak Gdynia-Łódź-Kraków/Przemyśl, Kraków-Warszawa-Olsztyn, Olsztyn-Warszawa-Bielsko-Biała i Bielsko-Biała-Łódź-Gdynia.

Obecnie PKP Intercity posiada 20 składów typu Pendolino, 20 składów typu Dart oraz 20 typu FLIRT. Przypomnijmy, że w czerwcu tego roku spółka podpisała wartą blisko 275 mln zł brutto umowę na modernizację 14 pojazdów ED74. Po zrealizowaniu umowy przez Stadler Polska kolejowy przewoźnik będzie dysponował flotą 86 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Natomiast po zakończeniu w 2023 r. realizacji programu „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” tabor przewoźnika ma być w 80% nowy lub zmodernizowany, w 94% pociągów powinna być dostępna klimatyzacja, a w co najmniej 77% bezprzewodowy internet.

Po podpisaniu umowy ze Stadlerem kwota umów zawartych przez przewoźnika z polskimi producentami na realizację zadań inwestycyjnych w ramach strategii taborowej wynosi już ponad 4 mld zł.

Dalsze plany. W II półroczu 2019 r. PKP Intercity planuje także ogłosić kolejne postępowania przetargowe mające na celu wzmocnienie parku taborowego. W planach są: modernizacja 90 wagonów drugiej klasy typu 111A/141A; odnowa 40 wagonów typu Z1A/Z1B; modernizacja 20 lokomotyw EU/EP07 do prędkości 160 km/godz.; zakup 10 nowych (lekkich) lokomotyw manewrowych (powtórzenie postępowania) i zakup 10 (plus 5 w opcji) lokomotyw elektrycznych wielosystemowych.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega